Talants vs Smags darbs

 
Reitings 3897
Reģ: 01.01.2017
Nesen lasīju vienu bla bla bla rakstu(drīzāk viedokli), kurā bija kartējā "ūdens liešana" par kvalificētu inženieru trūkumu.
Raksts:
http://www.delfi.lv/news/comment/comment/arturs-zeps-ka-izaudzinat-inzenierus.d?id=49917385
Rakstā atradu dažas interesantas rindkopas:
Joprojām ir speciālistu pārpalikums humanitārajās un sociālajās zinātnēs, bet trūkst inženierzinātņu, dabaszinātņu un informācijas tehnoloģijas profesionāļu.
Lai šo disproporciju mazinātu, steidzami ir jāiegulda gan skolēnu izglītībā, ieinteresējot viņus eksaktajās zinātnēs un dabaszinātnēs

Jaunieši inženierzinātnes neizvēlas dažādu iemeslu dēļ, bet visbiežāk – vai nu tāpēc, ka īsti nezina, ko dara inženieri

Lai aizpildītu šo izpratnes trūkumu, skolās ir jāskaidro, ko dara inženieris, – ka tā ir radoša profesija, jo inženieris rada jaunas sistēmas un produktus.

Vispārizglītojošajās skolās ir nepieciešams nopietni pievērsties eksakto zinātņu un dabaszinātņu izglītībai, pirmkārt, atsakoties no sociālo zinātņu novirziena un mācot jauniešiem fiziku un ķīmiju un, otrkārt, ieviešot obligāto eksāmenu fizikā un ķīmijā. Pretējā gadījumā liela daļa jauniešu pēc 9. klases joprojām iet vieglāko ceļu, izvēloties mācīties dabaszinības, ne konkrētus eksaktos priekšmetus

Man vienmēr ir bijusi pārliecība ka lai kādā jomā būtu patiešām labi panākumi(nevis kaut kādi) cilvēkam ir jābūt talantam. Ja piemēram Jānis un Pēteris spēlē hokeju un trēnējās pie viena trenera, bet vēlāk Jānis aizbrauc spēlēt NHL, bet Pēteris tā arī paliek spēlēt amatieru līgā, nevienu tas neizbrīna, visi it kā saprot ka vienkārši Jānim ir talants. Tas pats stāsts ir ar skolām un skolniekiem. Ja atnākt uz jebkuru skolu un uz jebkuru skolas klasi, tad uzreiz var piefiksēt ka vieni bērni labi zīmē, citi labi dzied, kādam labi padodas tehniskās lietas, bet cits ir uz "Tu" ar skaitīšanu/matemātiku un t.t.
Izlasot minēto rakstu man bija tāds"WTF?!". Es vairs tiešām nesaprotu, kurā brīdī jēdziens "Talants" tika devalvēts un aizmirsts. Esmu kaut ko palaidis garām un mums tagad tiešām dzimst tik ģeneāli bērni, kuri var visu, kuri var apgūt visu ko un augstā līmenī sākot ar zīmēšanu S.Dalī stilā un beidzot ar programmēšanu B.Stroustrup'a līmenī?
.
Kāds ir jūsu viedoklis šajā jautājumā, tiešām ir vajadzīgs jau minētais "Talants" un bez tā nevar iztikt vai pietiks ar "Smagu darbu" un panākumi būs garantēti uz visiem 100%?
14.04.2018 22:31 |
 
Reitings 3934
Reģ: 01.04.2011
:-OEs problēmu redzu tā:
1. Mūsdienu sabiedrība ir ļoti degradējusies un to veicina/pastiprina masu kultūra. Cik daudz cilvēku apmeklē dokumentālo filmu seansus un cik- izklaidējošas, bezjēdzīgas, ar zemu māksliniecisko vērtību Holivudas filmas? Cik cilvēku lasa jaunākās zinātniskās publikācijas savā profesionālajā jomā un cik cilvēku lasa izklaidējoša satura žurnālus? Cilvēki principā negrib piepūlēt smadzenes, smadzenes atrofējas. Ja agrāk skolās bērni mācījās un klausījās, ko stāsta, tad mūsdienās bērni (un viņu vecāki) sagaida klaunu šovu ar burvju trikiem un youtube stila eksperimentiem. Pilnīgi piekrītu, ka vidējam statiskajam cilvēkam matemātikas zināšanas nepārsniedz 6.klases līmeni. Bet matemātika nav nekas cits kā domāšana. Cilvēki, kas labi pārzina augstāko matemātiku, daudz labāk spēj domāt, analizēt un prognozēt lietas ikdienas gaitās. Matemātikas formulas ir instruments, kā iemācīt domāt, analizēt, saskatīt. Bet tie, kas to nesaprot, šņāc un saka- kam man to formulu vajag? Es gribu kaut ko praktisku.
2. Cilvēki nesaprot divus jēdzienus- profesionālā un akadēmiskā izglītība. Ja gribas praktisku darbošanos, tikai praksē pielietojamas zināšanas, pēc 9.klases jāiet uz profesionālajām vidusskolām. Ja izvēlas vidusskolu, augstskolu- jārēķinās, ka tur pamatā gatavo cilvēkus akadēmiskam darbam. Izņēmums- augstākā profesionālā izglītība. Kāpēc darba devēji prasa augstāko akadēmisko izglītību praktiskā darba veikšanai- ir labs jautājums. Acīmredzot, arī viņi nezina, kas ir kas. Bet sūkstīties par akadēmiskās izglītības teorētiskumu ir muļķīgi.
3. Inženieru jau šobrīd ir pārprodukcija, tāpat kā citu jomu speciālistu. Darbinieku trūkst tiem darba devējiem, kuri nav spējīgi piedāvāt konkurētspējīgu atalgojumu. Un tādu ir daudz. Kādēļ mācīties inženierzinātnes, ja tikpat un vairāk var nopelnīt ar ekonomista izglītību? Ja apskatās vislabāk apmaksātas profesijas, tad tie ir finansisti, nevis inženieri, ārsti, utt.
15.04.2018 16:55 |
 
Reitings 199
Reģ: 24.12.2017
Pilnīgi piekrītu teicinam ka jebkuru sasniegumu pamatā ir 99% smags darbs un 1% talanta. Ar pliku talantu dzīvē nav iespējams neko sasniegt, visā ir jāiegulda MILZĪGS darbs ILGTERMINĀ.
15.04.2018 16:48 |
 
10 gadi
Reitings 2587
Reģ: 07.03.2011
Atcerējos vienu memi facebookā - ja kāds domā, ka matemātika ir grūta, viņam nav ne jausmas, cik sarežģīta ir dzīve :-D
Es arī humanitārais cilvēciņš pēc dabas. Tā kā man ir telpiskā izjūta, skolas gados intuitīvi jutu, ka skolotāji kaut ko nepastāsta līdz galam eksaktajos priekšmetos. Tolaik nebija interneta vai matemātikas bildīšgrāmatu ar skaidrojumiem, tikai pliki skaitļi. Un tā ir problēma, ja tiek uzspiests koncentrēties tikai uz skaitļiem, nedodot telpu izprast tos likumus, sakarības uz citiem objektiem. Starp citu, valoda arī ir loģiskā zinātne un balstās uz likumiem.
Šobrīd, daudzus gadus pēc skolas beigšanas, esmu uzsākusi mācīties radošo programmēšanu. Un te beidzot skaitļi kustas manā galvā un izpratnē, un matemātika vairs nav bubulis. Būtu es to zinājusi skolas laikā. Tad, liekot lietā savas spēcīgākās īpašības kā urķēšanos dziļāk un neatlaidību, varbūt būtu vieglāk un ātrāk.
15.04.2018 16:35 |
 
Reitings 175
Reģ: 21.05.2017
Es ilgi nevarēju iegaumēt reizrēķinu ar 9, mans risinājums bija sareizināt ar 10 un atņemt to skaitli, t.i., 8x9 = 8x10-8. Starp citu, šādi paņēmieni daudz labāk trenē loģisko domāšanu nekā ciparu iekalšana.

Tieši tā!
15.04.2018 16:08 |
 
Reitings 5884
Reģ: 25.08.2013
Es ilgi nevarēju iegaumēt reizrēķinu ar 9, mans risinājums bija sareizināt ar 10 un atņemt to skaitli, t.i., 8x9 = 8x10-8. Starp citu, šādi paņēmieni daudz labāk trenē loģisko domāšanu nekā ciparu iekalšana.
15.04.2018 15:59 |
 
Reitings 175
Reģ: 21.05.2017
piemēram, ja bija jāreizina 7x8, tad no galvas zināju, ka 7x7=49 un tad jāpieskaita vēl 6

...tātad 7x8=55? Piedod, sasmējos par tavu, domājams, neuzmanības kļūdu. Bet principā es tieši šādu domāšanas veidu piekopu gan skolā, gan arī tagad. Un es esmu no tiem, kam matemātika padevās ļoti labi.
15.04.2018 15:55 |
 
Reitings 175
Reģ: 21.05.2017
Tās, kas neko nesajēdza matemātikā, kauns jūsu vecākiem. Viņiem jau sen bija jānoķer tas mirklis (sākumskolā?), kad nesapratāt pat elementāras lietas, un jārīkojas. Fui, fui.

Svarīgākais teksts visā šajā tēmā.
15.04.2018 15:47 |
 
Reitings 1274
Reģ: 04.09.2016
Darbs - jāieliek. No darba daudzas baidās.
15.04.2018 15:47 |
 
Reitings 175
Reģ: 21.05.2017
joprojām nevaru saprast kā latviešu valodas eksāmenā varēju dabūt A, bet matemātikā, neskatoties uz visām tabulām, tik un tā neko nesapratu

Traks minējums no manas puses: tu latv. v. eksāmenā uzkavējies ilgāk kā 5min!?
15.04.2018 15:39 |
 
Reitings 8847
Reģ: 12.04.2017
Eliise, a pie ārstiem biji, lai galvu pārbaudītu? Asinsriti utt., jo tiešām nav normāli tā, ka latviešu valoda ir ok, bet citur pilnīga nulle. Tā joprojām ir tikai tava attieksme un nevajag pūst pīlītes, ka galvu nepacēlusi mācījies un izmēģināji trīs privātskolotājus, visas konsultācijas un pati kaut ko galvas būtu kalusi eksāmena darbus, kuri ir pieejami par iepriekšējiem gadiem. Pat tad var izlildīt ja ne pusi, bet trešdaļu, tā kā sāpīgs jautājums tev, to saprotu, un tas liedz uztvert tekstu, bet tā nav normalitāte. Tā bija tava nevēlēšanās, ko gan grūti saprast pašam ar jautro attieksmīti. Tu negribēji, nepatika, riebās un vēl visādi mazu bērnu izgājieni - žēl, ka vecāki arī ne ausi neklapēja un nemainīja tev tās metodes, lai tu zinātu kaut 6klases līmeni.
15.04.2018 15:21 |
 
Reitings 408
Reģ: 21.12.2017
Varu teikt, vien no savas pieredzes. Esmu no tiem bērniem, kuriem padevās vizuālā māksla, sports un fizika, neko pat nedarot, bet matemātika un mūzika bija tīrās šausmas. Mocījos ar vienu no priekšmetiem līdz pat 9.klasei, atsēžot pēcstundās dienu no dienas, bet rezultāta nekāda. Mūzikā viss vienkārši, vai nu dzirdi notis un balsi vari noturēt, vai nedzirdi neko un dziedi, tā, ka citiem ausis sāp. Jāsaka paldies, manai burvīgajai mūzikas skolotājai, kura saprata, ka mēs tādi pāris esam klasē, tad nu kamēr, citiem jādzied, mums notis jāatskaita.Ja precīzi atskaitīja, atzīme pat bija laba, nebojājot liecību.:-) Vidusskolā palika tikai matemātika, kura bija lielākās galvassāpes kādas var būt. Knapi gala eksāmenu uzrakstīju sekmīgi un biju laimīga, ka tiku no tā murga vaļā. Līdz pienāca RSU, kurā augstākā matemātika ir obligāta. Tad, nu lūk, ar citu pasniedzēju, sarezģītākā matemātikas forma, pēc piecu gadu pilnīgas matemātikas neizmantošanas(tik cik veikalā atlikumu izrēķināt), pēkšņi man pieleca, kā tas viss strādā. Pieņemot, ka manās smadzenēs nav atvērusies kaut kāda matemātikas čakra :-D es visu savu pēkšņo "matemātikas uztveršanu" noveļu uz pasniedzējas prasmi man izskaidrot, tā, lai pielektu.
Tajā pat fizikā, kura man padevās par spīti, manai matematikai, man bija brīnumains skolotājs, ļoti stingrs, ļoti prasīgs, bet izskaidroja " iz dzīves". Un te nu rodas jautājums, kāpēc samērā līdzīgi priekšmeti vienai personai padodas tik ļoti atšķirīgi? Pati sliecos uz to, ka katrs var ar darbu un labu pasniedzēju apgūt ekzaktos priekšmetus, bet humanitārie vairāk ir kategorijā -vai nu ir talants vai nav, un tos var tikai uzlabot.
15.04.2018 15:15 |
 
Reitings 175
Reģ: 21.05.2017
Ja atnākt uz jebkuru skolu un uz jebkuru skolas klasi, tad uzreiz var piefiksēt ka vieni bērni labi zīmē, citi labi dzied, kādam labi padodas tehniskās lietas, bet cits ir uz "Tu" ar skaitīšanu/matemātiku un t.t.

Interesants novērojums. Man ir pretējs: ja aiziet uz jebkuru klasi var redzēt, ka ir bērni, kas sistemātiski mācās un ir teicamnieki visos vai gandrīz visos mācību priekšmetos un ir tādi, kam iet viduvēji vai slikti visos vai gandrīz visos mācību priekšmetos. Protams, tā ir tikai mana pieredze, bet precīzi 100% gadījumu, kad man kāds ir teicis: “Es jau neesmu eksaktais cilvēks, man tā matemātika/fizika/ķīmija principā nepadodas, lai cik ļoti arī es necenstos. Es vairāk esmu uz humanitārajiem mācību priekšmetiem orientēts”, ir izrādījies, ka šī persona ir labākajā gadījumā viduvēja visās jomās. Un vel cik atceros, pa mācību priekšmetu olimpiādēm arī rotēja principā vienas un tās pašas 30 sejas gan matemātikā, gan latv. v., gan ķīmijā, gan vēsturē. Protams, nenoliedzu, ka ir izņēmumi.
.
Vispārīga atbilde uz pamatjautājumu: talants < smags darbs < talants + smags darbs
15.04.2018 15:01 |
 
Reitings 5884
Reģ: 25.08.2013
Ak jā, un par privātskolotājiem runājot, es gan pati te cosmo cepos par to, ka "nevajag radīt bērnus, ja nevari uzturēt", bet būsim godīgi, privātskolotājs maksā naudu, un ne to mazāko. Turklāt bērnam var neizveidoties kontakts ar skolotāju un būs jāmeklē cits (haha, gluži kā psihoterapeits). Piemēram, es bieži nesapratu, kad man matemātiku skaidroja mana mamma, nezinu, varbūt nostrādāja "mammas" faktors, bet nu es nesapratu, sit kaut pieri pret sienu. Lai gan kopumā man matemātika ļoti padevās. Bet, teiksim, slimošanas dēļ kādu vielu sanāca iekavēt. Aizgāju pie savas matemātikas skolotājas uz konsultāciju - viss momentā kļūst skaidrs, šķiet, tas taču ir elementāri! Lieliski, ja vecāki laicīgi pamana problēmu un var atļauties privātstundas, bet reālā aina diemžēl bieži ir atšķirīga.
15.04.2018 14:40 |
 
Reitings 5884
Reģ: 25.08.2013
Runājot par tēmu - es piekrītu 57days.
Neviens cilvēks nevar zināt, kas viņam padodas un patīk vai uz ko ir talants, ja nekad to nav pamēģinājis un nav priekšstata par konkrētu lietu. Jo sevišķi tad, ja cilvēkam ir 7, 10 vai 12 gadi un nav dzīves pieredzes. Diemžēl priekšstatu par dažādām lietām un virzieniem veido skolotāji, un Latvijas gadījumā es teikšu "diemžēl", jo daudziem skolotājiem trūkst motivācijas veikt savu darbu vai tas nepatīk. Arī pašai ir gadījies, piemēram, ne pārāk foršs ķīmijas skolotājs (īstenībā 2 pēc kārtas), tā jau man ķīmija ļoti interesēja, bet galīgi nepadevās, jo es nesapratu, ko man tur māca. Mācījos uz 7, centos, bet ar gariem zobiem, jo tas viss nāca ar piepūli. Kamēr matemātikā un fizikā bija 10. Viegli jau teikt: ja interesē, vari mācīties pats padziļināti! Bet mani ļoti daudz kas interesēja! Skolēns arī ir tās pašas 24 stundas dienā, skolēns nevar apmeklēt mākslas skolu, mūzikas skolu, šaha pulciņu, karatē, basketbolu, privātskolotāju matemātikā un vēl baigi papildus piemācīties vēl to un šito. Bērni izvēlas vieglāko ceļu. Tāpēc es attīstījos tajos priekšmetos, kuros bija forši skolotāji, kuri prata interesanti pasniegt priekšmetu un kur viss pieleca ātri un bez piepūles.
*
Par matemātiku runājot. A jūs neesat aizdomājušās, ka ir vecāki, kuri paši nesaprot matemātiku? Varbūt skan dīvaini, bet mana mamma ir matemātikas skolotāja, kas ņem arī privātstundas, viņa teica, ka vidusmēra parastais pieaugušais, kam darbs nav saistīts ar matemātiku utt., parasti spēj atrisināt matemātikas uzdevumus līdz 6.klasei. Pēc tam vairumā gadījumu ir nepieciešams privātskolotājs, ja bērns skolā nesaprot. Bet es pati pazīstu divas sievietes, kuras neprot atrisināt 4. klases uzdevumus. Ļoti daudzi pieaugušie nesaprot daļskaitļus. Piemēram, apjūk, ja jāsaskaita 0,25+0,3 vai 3/5+0,5.
15.04.2018 14:35 |
 
Reitings 10987
Reģ: 12.07.2010
Man ar matematika nepadevas meginaju savilkt galus. Bija periodi kad liecibaa treknu 2 ielika. Velak meginaju saraut uz 4 un citreiz tiku pie taa 4nieka reali kad nomainijas skolotaaja, jo redzeja ka mokos un naku uz pecstundam. Katram padodas savs citam matematika, citam valodas. Katram savs talants. Loti gan riebjas cilveki kas uzskata ka ir paraakie marematikas geniji un to baaz visiem acis. Nav tie cilveki krutaki un augstakstavosaki pa citiem..uzskatu ka visi esam lidzvertigi kaut gan dazadu. Nevar apsaukat cilveku par idiotu ja nepadodas matematika vai kimija. Atceros gan gadijumu vestures eksamenaa kur meitene man prasija kad notika ww2 un teicu no 1939 -1945 tad vina teica ka uzrakstija no 12 lidz 16gadsimtam nu tad tiesam smejos. Tik pat labi es atri uzsucu valodas kamer citi pa 3 gadiem nevar pat pajautat celu uz viesnicu vai norekinaties pie kases. Es nevienu nenosodu sajaa zinaa.
15.04.2018 14:25 |
 
Reitings 4298
Reģ: 29.01.2009
Pati skolas laikā mācījos labi, bet nebiju nekāds brīnumbērns, bija priekšmeti, kas man padevās ļoti grūti, tad nu centos iezubrīt ķīmijas formulas, lai spētu sekmīgi nokārtot kontroldarbus un drīz pēc tam šīs formulas veiksmīgi aizmirsu. Taču tukšas valsts eksāmena lapas nodošana un eksāmena zāles pamešana 5 minūtes pēc eksāmena sākuma ir tikai un vienīgi attieksmes jautājums un necieņa pret vecākiem, kuri ir apmaksājuši privātstundas, lai tikai bērnam būtu vieglāk apgūt vielu. (t)
15.04.2018 14:21 |
 
Reitings 275
Reģ: 19.02.2013
Nerea, ja tev tik viegla galva, tad kāpēc blakus ar pātagu stāvēt vajadzēja?
15.04.2018 14:09 |
 
Reitings 120
Reģ: 27.02.2018
Rudaste, paldies Tev! :) Goda vārds, sacepos, jo nav jau pirmā reize, kad man jāuzklausa personīgi apvainojumi no konkrētā cilvēka. Acīmredzot, kaut kādā mistiskā veidā esmu savulaik aizvainojusi, ja tagad tāda žults nāk ārā.
15.04.2018 14:08 |
 
Reitings 2520
Reģ: 30.01.2017
Hmm, uzreiz atceros, kā vecāki nevarēja atļauties man jaunas drēbes nopirkt, kur nu vēl privātskolotāju atļauties. Būs jānokaunina, nu. :-)
15.04.2018 14:08 |
 
Reitings 275
Reģ: 19.02.2013
Eliise, neklausies to foruma vaukšķi. Viņai pašai nekas, izņemot 24/7 forumā dirnēšanu, nepadodas ;-)
15.04.2018 14:06 |
 

Pievieno savu komentāru

Nepieciešams reģistrēties vai autorizēties, lai pievienotu atbildi!
   
vairāk  >

Aptauja

 
Vai forumā publiski vajadzētu rādīt arī negatīvos vērtējumus (īkšķis uz leju) komentāriem?
  • Jā, jāredz arī negatīvie vērtējumi
  • Nē, lai paliek redzams tikai pozitīvais vērtējums
  • Nezinu, nav viedokļa
  • Cits