Talants vs Smags darbs

 
Reitings 3897
Reģ: 01.01.2017
Nesen lasīju vienu bla bla bla rakstu(drīzāk viedokli), kurā bija kartējā "ūdens liešana" par kvalificētu inženieru trūkumu.
Raksts:
http://www.delfi.lv/news/comment/comment/arturs-zeps-ka-izaudzinat-inzenierus.d?id=49917385
Rakstā atradu dažas interesantas rindkopas:
Joprojām ir speciālistu pārpalikums humanitārajās un sociālajās zinātnēs, bet trūkst inženierzinātņu, dabaszinātņu un informācijas tehnoloģijas profesionāļu.
Lai šo disproporciju mazinātu, steidzami ir jāiegulda gan skolēnu izglītībā, ieinteresējot viņus eksaktajās zinātnēs un dabaszinātnēs

Jaunieši inženierzinātnes neizvēlas dažādu iemeslu dēļ, bet visbiežāk – vai nu tāpēc, ka īsti nezina, ko dara inženieri

Lai aizpildītu šo izpratnes trūkumu, skolās ir jāskaidro, ko dara inženieris, – ka tā ir radoša profesija, jo inženieris rada jaunas sistēmas un produktus.

Vispārizglītojošajās skolās ir nepieciešams nopietni pievērsties eksakto zinātņu un dabaszinātņu izglītībai, pirmkārt, atsakoties no sociālo zinātņu novirziena un mācot jauniešiem fiziku un ķīmiju un, otrkārt, ieviešot obligāto eksāmenu fizikā un ķīmijā. Pretējā gadījumā liela daļa jauniešu pēc 9. klases joprojām iet vieglāko ceļu, izvēloties mācīties dabaszinības, ne konkrētus eksaktos priekšmetus

Man vienmēr ir bijusi pārliecība ka lai kādā jomā būtu patiešām labi panākumi(nevis kaut kādi) cilvēkam ir jābūt talantam. Ja piemēram Jānis un Pēteris spēlē hokeju un trēnējās pie viena trenera, bet vēlāk Jānis aizbrauc spēlēt NHL, bet Pēteris tā arī paliek spēlēt amatieru līgā, nevienu tas neizbrīna, visi it kā saprot ka vienkārši Jānim ir talants. Tas pats stāsts ir ar skolām un skolniekiem. Ja atnākt uz jebkuru skolu un uz jebkuru skolas klasi, tad uzreiz var piefiksēt ka vieni bērni labi zīmē, citi labi dzied, kādam labi padodas tehniskās lietas, bet cits ir uz "Tu" ar skaitīšanu/matemātiku un t.t.
Izlasot minēto rakstu man bija tāds"WTF?!". Es vairs tiešām nesaprotu, kurā brīdī jēdziens "Talants" tika devalvēts un aizmirsts. Esmu kaut ko palaidis garām un mums tagad tiešām dzimst tik ģeneāli bērni, kuri var visu, kuri var apgūt visu ko un augstā līmenī sākot ar zīmēšanu S.Dalī stilā un beidzot ar programmēšanu B.Stroustrup'a līmenī?
.
Kāds ir jūsu viedoklis šajā jautājumā, tiešām ir vajadzīgs jau minētais "Talants" un bez tā nevar iztikt vai pietiks ar "Smagu darbu" un panākumi būs garantēti uz visiem 100%?
14.04.2018 22:31 |
 
Reitings 8847
Reģ: 12.04.2017
Es kaut kā neredzēju, ka tika piedēvēta garīga slima un garīgi nevesela cilvēka diagnoze - vienkārši nevienam neliekas baigi normāli tādi gājieni, kā tu biji izrīkojusies. Tos arī aprakstīja, apšaubot to, vai tiešām veselības problēmas (kur tad iespējams strādātu tavs domu gājiens), un ja tādas nebija, tad attieksmes jautājumu, jo nu tas ir tā sick - ne tā slimi, ka piekabina tev autismu, piemēram, bet gan tā, diezgan neaptverami skaidrojumi no tavas puses. Kā nu katrs šokā no tavām izlasītajām atrunām to pauda, tā pauda.
16.04.2018 23:21 |
 
Reitings 120
Reģ: 27.02.2018
Alexxa, vienmēr paticis Tavs viedoklis. Arī šoreiz Tev pilnībā piekrītu.
Bet, lasot komentārus par tukšas lapas nodošanu es esmu šokā.

Atzīstu, ka mazliet pārspīlēju par pilnīgi tukšas lapas nodošanu. Pirmajā daļā, kurā nācās izpildīt testu, pildīju, cerēdama, ka nekļūdos. Acīmredzot, kļūdījos, ja reiz rezultātā tiku pie F līmeņa. Pārējos uzdevumus tiešām nesapratu, līdz ar to tika nodota nepabeigta eksāmena lapa. Protams, ar to nelepojos. Pēcstundās, sēžot blakus skolotājai, viss šķita skaidrāks par skaidru. Eksāmenā - melna bilde. Jā, vajadzēja censties vairāk, jā, vajadzēja vairāk padomāt, bet... ko nu vairs.
Man ir prieks lasīt viedokli, kurš ir ļoti precīzs, argumentēts, trāpīgs, bet, tai pat laikā, nepāriet personīgos apvainojumos. Alexxa rakstītais liek aizdomāties, saprast savas kļūdas, saprast, kā no tām mācīties. Un tā ir atšķirība starp argumentētu, labu kritiku un kritiku, kura sevī ietver vārdus "tu esi garīgi atpalicis cilvēks".
16.04.2018 23:28 |
 
Reitings 3665
Reģ: 23.06.2016
Eliise, neķer kreņķi. Ja tas ko līdz, pazīstu pietiekoši daudz foršu cilvēku, kuri noteikti darba/finansiālajā ziņā LV mērogā ir virs vidējā līmeņa, un kuri ne tikai tādus podus ir gāzuši skolā. Tas noteikti, manā uztverē, nav nekas tāds, ko tagad visu mūžu nožēlot.
16.04.2018 23:33 |
 
Reitings 120
Reģ: 27.02.2018
Nu, šie komentari mani mudina domāt par to, ka ar manu galvu kaut kas nav tā, kā vajag:
Tāpēc es arī īsti nesaprotu, kā var būt tā, ka cilvēks bez garīgas attīstības traucējumiem nevar vismaz 30% dabūt, pat ja tiešām nepadodas

Vienu punktu dabūt - nu sorry, tās ir tiešām prāta problēmas, tiešām pat ļoti, ļoti smagas.

Bet es tiešām vairs negribu par to visu runāt, jo nu... katram savas domas, savs viedoklis. Negribu šo diskusiju pārvērst dusmu tēmā. :)
Starp citu, es tieši tajā dienā, kad sanāca mūsu starpā šī vārdu pārmaiņa, gribēju Tev uzrakstīt vēstuli, jo likās netaisnīgi, ka forumā Tevi nereti nesaprot. Nu re, beigu beigās saziņa izvērtās ne tā, kā biju plānojusi. :) Lai jauka nakts!? (manā galā vēl diena) :)
16.04.2018 23:34 |
 
Reitings 120
Reģ: 27.02.2018
Pedējais komentārs domāts Duujaa. Kamēr rakstīju, citi pievienojās. :)
16.04.2018 23:36 |
 
Reitings 120
Reģ: 27.02.2018
Paldies, Pasadena! Ehh, jā, kas tik nav bijis skolā... Ne tikai matemātikā, bet vispār... Mācības visai klasei bieži nebija pirmajā vietā. Bet nu kaut kā, soli pa solim, sanāca atrast savu vietu pasaulē. Un tiešām ir tā, ka tie klasesbiedri, kuri bija spējīgi kādā konkrētā mācību priekšmetā, tagad ar to arī ir saistījuši savu nākotni. Tā ka tiešām - katram savs! :)
16.04.2018 23:40 |
 
Reitings 8847
Reģ: 12.04.2017
Eliise, nu netaisnības dēļ varbūt es riebīgāk šeit izturos, ja pamanu kaut kādu, nu protams manuprāt, ārprātu uzskatos - kur arī bieži vien ir klāt konkrētas dāmas, lai izpaustos, citas darbības nemanot. Bet nu forums ir forums - kam palīdzu, ar to normāla komunikācija, kam kaut ko labu pasaku, arī, ar ko neitrāli, arī, un pat, ja sanāk salekties, tad ir lietotājas, kuras to nevazā tālāk ārpus tēmas, bet nu atrodas dažas, kurām tas vienmēr būs aktuāli, tā kā problēmas ir viņās. Nevar pat iedomāties, ka privāti ir pat ļoti sirsnīgas sarunas daudzas bijušas. Joprojām palieku pie tā, ka baigais attieksmes trūkums bijis, bet nu lai par to izvērstu pasāžu un sāktu par sevi kaut ko speciāli skaidrot, kāpēc tā tukšā lapa, nu priekš kam? :D
16.04.2018 23:48 |
 
Reitings 8847
Reģ: 12.04.2017
Kaut gan pati man piedēvēji uzēšanos tikai tāpēc, ka man liekas baigās šausmiņas tevis uzrakstītais. :D
16.04.2018 23:52 |
 
Reitings 120
Reģ: 27.02.2018
Duujaa, oi, es Tevi saprotu. Un kā vēl! Zini? Vienkārši uznāk tādi brīži, kad pašai noskaņojums pielīdzināms nullei, tāpēc pietiek ar vienu vārdu vai komentāru, kā uzreiz gribas atbildēt pretī, un tā arī tas viss aiziet uz priekšu. Nu tieši tā, kā tagad. Abām kaut kas uz sirds, gribas izteikties, bet beigu beigās sanāk kādu vārdu pārprast, kaut ko tā vairāk ņemt pie sirds, par kaut ko apvainoties... un tā aug tās domstarpības. Bet negribas vairs strīdēties, jo esmu šeit agrāk bijusi arī ar citiem profiliem, līdz ar to nereti sanācis ar Tevi citās tēmās atrast kopīgu valodu, tāpēc nevēlos izbojāt to visu dēļ vienas tēmas par vienu sasodītu matemātikas eksāmenu. :D
16.04.2018 23:55 |
 
Reitings 3734
Reģ: 09.02.2014
cilvēks, kam nav talanta uz matemātiku, var pūlēties cik grib un par baknkas vadītāju nekļūs.
Pajautāšu pretējo: vai, pēc Tavām domām, matemātikas padošanās ir liela garantija tam, ka var kļūt par bankas vadītāju? Atbilde man ir aptuveni skaidra, bet kā Tu to savienosi ar darba devēju (un arī ar Tavu) attieksmi pret darbā pieņemamajiem?
17.04.2018 00:01 |
 
Reitings 3734
Reģ: 09.02.2014
Turklāt bankas vadīšanai vairāk nepieciešamas citas vērtības, nevis matemātika.
17.04.2018 00:05 |
 
Reitings 8847
Reģ: 12.04.2017
Eliise, tu man arī kādu jau kādu laiciņu atgādini. :D
17.04.2018 00:07 |
 
Reitings 8847
Reģ: 12.04.2017
Par daudz kādu.
17.04.2018 00:09 |
 
Reitings 7408
Reģ: 06.05.2013
Pirmajā daļā, kurā nācās izpildīt testu, pildīju, cerēdama, ka nekļūdos

Tu vismaz mēģināji. Kas sanāca, tas sanāca. :) Neņem galvā tos komentārus par garīgu atpalicību. Puisis, kas knapi nokārtoja eksāmenu, par korakstīju, strādā Briselē, ES komisijās kultūras jautājumos un ir viens no tiem, kas panāca, ka neskatoties uz to, ka kūpinājumi skaitās bīstami veselībai, LV tos nevar aizliegt, jo tā ir daļa no mūsu kultūras. Matemātiku viņam nevajadzēja, lai to izdarītu.
Turklāt bankas vadīšanai vairāk nepieciešamas citas vērtības, nevis matemātika.

Bankas vadīšanai ir nepieciešamas ARĪ citas zināšanas. Es neapgalvoju, ka pietiek ar matemātiku, lai tur nonāktu, bet bez tās arī nekā. Lai vadītu, vajag izpratni par procesiem, ko vadi. Bankā tie ir matemātiski procesi.
17.04.2018 00:42 |
 
Reitings 7408
Reģ: 06.05.2013
Vienkārši uznāk tādi brīži, kad pašai noskaņojums pielīdzināms nullei, tāpēc pietiek ar vienu vārdu vai komentāru, kā uzreiz gribas atbildēt pretī, un tā arī tas viss aiziet uz priekšu. Nu tieši tā, kā tagad.

Ir cilvēki, kam tā gadās, bet Duujai tas vienkārši nekad nepāriet. Nākamreiz neņem galvā viņas uzbraucienus, viņa savas perosnīgās problēmas reducē uz forumu, mēģinot pašrealizēties vismaz šeit. Nevajag viņai to liegt, bet nevajag arī uztvert nopietni tā bērna centienus citus kritizēt par to, par ko pašai vēl nav pieredzes. Mēs vēl nezinām, kā viņai pašai ies eksāmenos, toties labi saprotam, ka mūsu iedomas par to, kā ies mums, nereti atšķiras no realitātes, ne vien eksāmenos, bet arī citās ikdienas lietās. Jācer, ka pēc vispārizglītojošās skolas pabeigšanas viņa nonāks vidē, kur viņu objektīvi novērtēs un viņai vairs nebūs nepieciešams citus internetā saukt par garīgi atpalikušiem.
17.04.2018 00:55 |
 
Reitings 241
Reģ: 24.08.2016
Talantam varbūt nav liela nozīme, ja gribi vienkārši nokārtot sekmīgi eksāmenu, statistiski iegūt kādu profesiju, pat nokārtot autovadītāja tiesības. Tomēr tam ir visai izšķiroša nozīme tajā brīdī, kad no viduvējības gribi būt kaut kas nedaudz vairāk. Un tas uzreiz izpaužas saņemtās algas, apkārtējo novērtējuma, popularitātes u.c. veidos.
Konkrētais ierosinājums par mākslīgu inženieru pavairošanu Latvijā neiztur kritiku, jo tie, kas patiesi gribēs par tādiem kļūt, arī atradīs veidus, kā to izdarīt. Protams, ir jārada laba "augsne", lai tādus inženierus veiksmīgi izskolotu (skolu sistēma un skolotāji), taču stumt cilvēkus ar varu eksaktajās zinātnēs būtu tikpat muļķīgi kā nodalīt valsts robežas, aizliedzot cilvēkiem izbraukt no valsts. Tā tas ne pie kā laba nenovedīs.
17.04.2018 02:12 |
 
Reitings 8847
Reģ: 12.04.2017
Alexxa, un tev iesaku neizplatīt melus, ja pat domā, ka tā ir patiesība, un nomainīt savu smalko ''es nevienam neko'' toni.
17.04.2018 08:05 |
 
Reitings 1180
Reģ: 21.02.2018
Es nedomāju, ka tukšas lapas nodošana ir slimība (kaut arī tā var būt), bet visbiežāk, manuprāt, tas ir slinkums, kas nācis no iespītēšanās, savas pozīcijas parādīšanas. Es neko nesaprotu, tāpēc labāk dabūšu f nekā centīšos saprast un dabūšu d, abi rezultāti slikti, ne uz ko labāku neesmu spējīgs, kāpēc censties. Utml. Bet vispār to pat var saprast, ja cilvēks ļoti, ļoti koncentrējas kam citam un iededzies par citu sapni. Bet ja ir viduvējība visur, tad nu jā.
17.04.2018 08:16 |
 
Reitings 1180
Reģ: 21.02.2018
Tomēr es arī uzskatu, ka cilvēkam jābūt ar visām skolas dotām zināšanām kaut minimālā līmenī, nevis nulles līmenī.
17.04.2018 08:16 |
 
Reitings 3734
Reģ: 09.02.2014
Konkrētais ierosinājums par mākslīgu inženieru pavairošanu Latvijā neiztur kritiku, jo tie, kas patiesi gribēs par tādiem kļūt, arī atradīs veidus, kā to izdarīt.
Westpoint, ja ir runa par fanātiķiem, tad tik tiešām tā ir. Bet ir daudzi svārstīgi cilvēki, kam vienlīdz labi padodas dažādas lietas, piem., arhitektūra un mašīnbūve. Un, ja par automobiļa uzprojektēšanu piesolīs vairāk naudas nekā par mājas uzprojektēšanu, tad šāds cilvēks labāk izvēlēsies mašīnbūvi. Tas viss mazliet gan atgādina zombēšanu.
17.04.2018 08:28 |
 

Pievieno savu komentāru

Nepieciešams reģistrēties vai autorizēties, lai pievienotu atbildi!
   
vairāk  >

Aptauja

 
Vai forumā publiski vajadzētu rādīt arī negatīvos vērtējumus (īkšķis uz leju) komentāriem?
  • Jā, jāredz arī negatīvie vērtējumi
  • Nē, lai paliek redzams tikai pozitīvais vērtējums
  • Nezinu, nav viedokļa
  • Cits