Neskatoties uz to, ka man ar matemātiku nekad nav bijušas problēmas un eksāmenu es noliku ar labāko līmeni, es varu saprast tos, kam tā nepadodas. Man bija tāds klasesbiedrs - cilvēks cītīgi centās, apmeklēja pēcstundu apmācības, man maksāja (Jā, summa smieklīga, bet cilvēks apzinīgs), lai es viņam stāstu un skaidroju, jo man mūsu klasē bija labākās atzīmes matemātikā, un eksāmenu viņš izvilka knapi sekmīgi tik un tā. Knapi, tur daudz netrūka līdz nesekmīgai. Bet, lasot komentārus par tukšas lapas nodošanu es esmu šokā. Ja skola ir apmeklēta gadiem, nevar būt, ka nekas, vispār nekas no tā, kas ir mācīts, galvā nav aizķēries, lai neuzrakstītu vismaz kaut ko. Puisis daudzus uzdevumus nebija izpildījis līdz galam, bet tikai iesācis risināt un par to salasījis punktus, kas viņam salasīja to sekmīgo līmeni. Var nesaprast visu sīnusu utt padarīšanu, tas tiešām ir diezgan murgaini, bet pirmie uzdevumi vienmēr ir diezgan vienkārši + ir formulu lapa, kur paskatīties, tāpēc man šķiet, ka tukšas lapas nodošana nav ne skolotāju, ne nesaprašanas, bet paša attieksmes vaina.
*
Skolotāji tiešām ir problēma. Gan tas, ka izglītības sistēmā ir ļoti daudz vecu skolotāju, kas uzskata, ka bērniem pašiem ir jābūt ieinteresētiem mācībās, bet skolotājam tikai jānoskalda tekošā viela un jāiedod mājasdarbs vai kontroldarbs, gan tie skolotāji, kas nespēj vienlīdzīgi sadalīt uzmanību starp tiem bērniem, kuriem viss pielec uzreiz un tādēļ ir vajadzīgi papildus uzdevumi, lai bērni būtu nodarbināti un negarlaikotos, tādejādi zaudējot interesi, gan tiem, kam vajag pamatīgāk paskaidrot, lai viņi spētu tikt līdzi vielai.
Mani tiešām pārsteidza Nerea komentārs par vecāku kaunināšanu, jo mamma gan māsai, gan brālim sekoja līdzi skolas lietām, palīdzēja, kā varēja, tajā skaitā ar privātskolotājiem, ja vajadzēja, tik un tā rezultāti bija tādi, kādi bija. Dažos priekšmetos labāki, citos vājāki. Brālis ir pat palicis uz otru gadu (Fuj mammai? Nez, man tā nešķiet, mamma vienkārši ļāva viņam uz savas ādas izjust, kādas ir sekas tam, ka viņš nevēlas mācīties). Protams, vienmēr var iebiedēt un to atzīmi tam bērnam dabūt, bet, vai tas ir veids, kā likt viņam saprast, kāpēc ir jāmācās?
*
Eksāmenos atzīmes ir pilnīgi normāla lieta. Ne velti katrai augstskolas programmai ir saraksts ar priekšmetiem, kuru atzīmes tiek ņemtas vērā. Jaunietis nokārto obligātos eksāmenus pēc savām iespējām, kā arī izvēles eksāmenus atkarībā no savām interesēm un, stājoties skolā, viņam ņem vērā to eksāmenu rezultātus, kas attiecas uz specialtitāti.
*
Talantam ir kaut kāda nozīme. Cilvēks, kam nav talanta dejot, ieguldot vissmagāko darbu, nekad nenonāks uz lielās skatuves, bet cilvēks, kam nav talanta uz matemātiku, var pūlēties cik grib un par baknkas vadītāju nekļūs. Mūsu izglītības sistēmā aplam ir tas, ka vispārizglītojošās skolas ir tendētas uz to, ka katrs skolotājs uzskata, ka viņa priekšmets ir pats svarīgākais un šis jau nu bērniem ir jāzina uz 10, bet tas nogalina bērna vēlmi mācīties vispār. Rezultāts - bērns izbumbulē tos gadus vispārizglītojošajā, jo viņam pret mācībām jau ir izstrādājies riebums, tajā skaitā pret priekšmetiem, kas viņam padodas, jo kopējā slodze ir vienkārši nenormāla, bet, kad jāizvēlas augstskolas programma, vairums meklē tādas profesijas, kurās ar savām vidējām atzīmēm visos priekšmetos, var vispār tikt iekšā. Humanitārajās ir vieglāk tādiem, tādēļ eksaktajās trūkst studentu.
Bija laiks, kad man šķita, ka, noņemot budžeta vietas humanitārajām studijām, šo jautājumu varētu atrisināt, tas liktu bērniem aizdomāties, ka tad, ja viņi vēlas studēt bez maksas, viņi cītīgāk mācīsies matemātiku un fiziku, taču, pēc nesenas sarunas ar vienu no LU profesoriem, sapratu, ka manā idejā bija milzīga kļūda. Problēma ir tieši vispārizglītojošajās skolās, kuras ir tēmētas nevis uz pamatu ielikšanu katrā jomā, bet izglītības programma ir sastādīta tā, lai bērnam par katru jomu būtu jau teju pusprofesionāls iespaids, kā rezultātā slodze bērnam nogalina interesi par visu. Otrs faktors - vispārizglītojošo skolu sistēma nav piemērota tam, lai attīstītu bērna intereses un talantus. Vēl ir trešais - vecāki, tā vietā, lai ieklausītos, kas tieši patīk viņu bērniem, šo interesi nogalina, ja paši neredz tai perspektīvu. Ja bērnam ir padziļināta interese, piemēram, par vēsturi, bērnu tik un tā sūta pulciņos, kas ir populāri, jo daudziem vecākiem ir vēlme pašapliecināties caur bērnu, kas nekā neveicina bērna nākotnes izaugsmes iespējas.
Talantam ir nozīme, smagam darbam arī, bet nevar neņemt vērā ārējos faktorus, kas ilgtermiņa ietekmes rezultātā arī nosaka jaunieša izvēles.