Lasot iepirkš rakstīto, es prezumēju, ka jums liekas, ka tā netiktu aizskartas kāda jūtas vai kādam tiktu aiztaupīti pārdzīvojumi par to, ka nespēj dabūt tādu atzīmi kā citi.
Ko lai saka - audziniet vien savus memļakus, pārlieciet atbildību uz skolotājiem, pazeminiet prasības tā vietā, lai kļūtu stiprāki, veidojiet safe spaces tā vietā, lai iemācītos tikt galā ar emocionālu spiedienu...
Es tūlīt atkal padalīšos savā pieredzē un iemetīšu akmeni Latvijas dārziņā. :-D
Esmu izgājusi cauri Latvijas skolu sistēmai, mācījos gana prestižā ģimnāzijā, dabūju labus līmeņus eksāmenos. Ko es uzskatu par Latvijas skolu sistēmu kopumā? Ka tā ir personību kropļojoša un kompleksus iedzenoša. Un pirms kāds sāk bļaut par to, ka es nepanesu kritiku - esmu beigusi vairākas top augstskolas pasaulē ar ļoti augstām prasībām, kur ne ar vienu neauklējas, kritika ir atklāta, tās ir daudz. Tomēr tā neizpaužas tādā veidā, kādā tā izpaužas Latvijā. Neesmu trausla sniegpārsliņa, kura nepanes kritiku, bet kritikai jāpalīdz augt, nevis jābūt pazemojošai.
Latvijas skolās bija normāli teikt tādas frāzes kā - tu jau neko nesasniegsi, tu jau nenoliksi nevienu eksāmenu, kāpēc tu nevari sportā būt tik labs kā Anniņa, tu esi pilnīgs analfabēts (kad cilvēks nesaprot kaut ko), neesi tāds tizlenis utt. Skolotāji vairākums iedzen bailes, varbūt baiļu motivētu respektu, reti kurš cenšās būt draudzīgs. Visu laiku tiek veicināta kauninoša konkurence, kaut vai tagad eksistējošā sistēma, ka vecākiem sistēmā rādās ar sarkanu, ka bērna atzīme klasē ir zem vidējā. :-D Man tas liekas kaut kāds murgs.
Salīdzināsim ar Somiju - valsti, kur ir vislabākā izglītības sistēma pasaulē. Pirmos sešus skolas gadus atzīmes neliek vispār. Skolotāji nevis iebiedē, bet ir draudzīgi, veicina interesi. Ir tikai viens standarta tests, kurš jāliek 16 gadu vecumā. Visi bērni, neatkarīgi no spējām, mācās kopā. Ja bērnam nepieciešama papildus palīdzība, to nodrošina. Skolotājiem ir tikai plašas vadlīnijas, var paši domāt papildus metodes, mācīt papildus lietas.
Rezultāts? Atšķirība starp studentu līmeņiem zināšanu ziņā ir vismazākā pasaulē. 93% somu pabeidz vidusskolu. Somi visu laiku dominē, vai ir tuvu augšgalam starptautiskos testos teksta izpratnē, matemātikā un zinātnē.