AKTUÀLA TÈMA-VEGÀNS,VEĞETÀRIETIS,VISÈDÀJS

 
Reitings 174
Reģ: 26.11.2015
Sveiki visiem!
Tagad paliek diezgan populàrs un aktuàls vegànisms.
Kå arì pašlaik ir projekts-Neapėd zemeslodi.
Kà ir ar jums? Domas dalàs,cik cilvèku,tik viedokļu.
Es personìgi pati esmu visèdàja,bet nenosodu arì tos kas izvèlas vegànu un veğetàru uzturu. Pati klausos organismà..brìżiem varu bùt vegàns,brīżiem vegàns.tas mainàs periodiski.
Kà ir ar jums? Kas esat jūs un kàds ir jùsu viedoklis par veğetàru,vegànisku dzìvesveidu? :)
16.01.2020 16:08 |
 
10 gadi
Reitings 1517
Reģ: 29.01.2009
Es zinu kā rodas piens! Uzdošu jautājumu vēlreiz, man omai bija govis kūtī... visas mīlētas un lolotas brūnaļas... dzemdēja viņas telēnus... deva viņas pieniņu, slaucām ar mīlestību, tika gan telēnam, gan mums... ar mīlestību no piena taisījām krējumu un biezpienu!... kapēc ne? Govs priecīga, it sevišķi, kad no rīta krūtis pilnas un jāizslauc?
23.01.2020 11:19 |
 
Reitings 1892
Reģ: 17.09.2019
ja mana gotiņa aug pļavā, ēd zālīti un lūdz sevi izslaukt, lai pupi nepārsprāgst, tad to pienu es nevaru dzert!

kurā vietā govs tev viņu lūdz izslaukt? Laikam nezini kā piens rodas? Lai govs dotu pienu viņa ir jāapsēklo. To dara mākslīgi. Tad govij piedzimst bērns un viņai to atņem citādāk teliņš izdzertu visu pienu. un tad cilvēks paņem pienu kas ir domāts govs mazulim nevis mums. Lai govs dotu pienu šis process ar apsēklošanu ir jaatkārto katru 1-2 gdus. Kur tur govs prasa viņu izslaukt nezinu....
Vai Vegāniem ir suņi, un kā tad ir ja jūsu suns ēd šos gaļas konservus vai, piemēram svaigu gaļu

Man ir divi kaķi. Vegānu starpā šī prasti ar asu diskusiju tēma. Viens ir skaidrs. Vegāns nekad nepirks dzīvnieku no fermām kuras nodarbojas ar dzīvnikeu piespiedu ražošanu vai tām sauktajām audzētavā. Vegāni ņems dzīvnieku tikai no ielas kuram ir vajadzīga palīdzība, jo kāds cits viņu izsvieda un padarīja nevajadzīgu. Es saviem kaķiem dodu gaļas konservus un netaisos dot nekadus salātus. Saprotu, ka viņiem būtu labāk dzīvot laukos kur paši ķer peles, bet diemžēl viņi ir no ielas kur tika atrasti slimi un dzīvoklī viņiem klājas labāk un man pašai nepieder lauku mājas. Suņi tiek uzskatīti par visēdājiem un tie var ēst augus, ogas utt. Ir spciālajos veikalos pieejamas suņu barības no augu valsts produktiem un tur ir visas vajadzīgas uzturvielas. Kaķi gan nav visēdāji un tāpēc šadas uzturs nav piemērots. Es parasti ieblistu pret dzīvnieku barošanu ar tikai augu uzturu. Pati pērkot savam kaķim barību sūtu tikai tādu kas ir augstākās kvalitātes. Ja cilvēks pērk to kura ie maxima tad sanāk tā pat barot savu dzīvnieku tikai ar 10% gaļas un pārējie ir rīsi.
23.01.2020 11:09 |
 
10 gadi
Reitings 1517
Reģ: 29.01.2009
Vai nu tu nesaproti kas ir vegānisms vai tikai gribi izdomāt stulbas lietas.

Es uzdevu jautājumu, kas man radās lasot šo diskusiju... Jā, es īsti nepētu un nelasu par vegānismu, info iegūstu un apstrādāju tad, kad tā atnāk pie manis pati (TV, prese, kāds raksts tīmeklī, sarunas ar cilvēkiem u.t.t.) Uzdevu jautājumu, jo gribēju saņemt atbildi, liekās interesanti paldies! ? MAnā uztverē tas tāpat ir divkosīgi, tipa mamma ar mīlestību baro savu bērnu tas ir ok, bet, ja mana gotiņa aug pļavā, ēd zālīti un lūdz sevi izslaukt, lai pupi nepārsprāgst, tad to pienu es nevaru dzert!
Ir viens vīrietis vegāns kurš jau to dara kopš 1989.gada kad nebija nekādu aizvietotāju.

Kā jau iepriekš minēju, salīdzinu to ar to pašu citu seksuālo orientāciju... Arī tajā laikā bija zināmi konkrēti homoseksuāli cilvēki... lūdzu kniebies ar ko gribi, tāpat kā vegāns ēd ko gribi, bet nestāsti bērnam, ka tur, kur apstākļi dabā nav vegāna sabiedrotie, tas ir ūper trūper nepieciešams! Es to salīdzinu ar vēlmi, piemēram, savu suni barot ar salātlapām...
Un te rakstot man atkal radās jautājums... (es ceru, ka šeit esošajiem vegāniem ir normāla attieksme pret diskusiju, jo jautājumi mēdz būt dažādi). Vai Vegāniem ir suņi, un kā tad ir ja jūsu suns ēd šos gaļas konservus vai, piemēram svaigu gaļu? Tas nav pret vegānisma principiem, pirkt šos produktus savam sunim... pēc tam taču Jūs viņam paglaudat galvu, malacis Reksi, kārtīgi paēdi!?
Vēlreiz atgādinu, ka šī ir diskusija un nevajag apvainoties par kāda cilvēka viedokli, tomēr būšu priecīga, ja pateiksiet savi viedokli vai atbildi uz manu jautājumu!
23.01.2020 10:29 |
 
Reitings 1892
Reģ: 17.09.2019
Vegānu mamma baro bērnu ar krūti? Tas taču ir piens un no dzīvas būtnes... Te ir kāda jaunā māmiņa vegāns

Vai nu tu nesaproti kas ir vegānisms vai tikai gribi izdomāt stulbas lietas.
Kāds sakars cilvēka pienam ar to ka tā ir dzīva būtne un tāpēc cilvēka bērns to nevar dzert...
Vegāni nelieto uzturā dzīvnieku izcelsmes produktus, jo tas nodara pāri dzīvniekiem. Govs piens ir paredzēts govs mazulim. Ja ir kāda vieta kur audzē cilvēkus katru gadu pret viņu pašu gribu apsēklo, pēc piedzimšanas atņem bērnu un tad ar vardarbīgām metodēm slauc pienu un tad to pienu dod kādam citam cilvēkam tas tas ir pret vegānisma principiem. Ja māte ir vegāne un baro savu mazuli ar krūti tad kāpēc lai tas nebūtu pēc Vegan principiem.
Sviestiņu aizvietojam ar avokado, gaļu ar soju u.t.t., tikai gribas redzēt, kā tāds latvietis vēl gadus 30 atpakaļ būtu kļuvis par vegānu!

Ir viens vīrietis vegāns kurš jau to dara kopš 1989.gada kad nebija nekādu aizvietotāju. Maizi var ēst bez sviesta, augu piens var nedzert utt. Viņš vispār ir ar tādu filozofiju ka ēd tikai sezonālās lietas un veikalā pērk reti ko. Viņam ir tādas dīvaini interesantas receptes. Tā kā tas ir iespējams.
23.01.2020 07:42 |
 
10 gadi
Reitings 1517
Reģ: 29.01.2009
Nē nu laikam forši ir būt vegānam, tagad jau visus trendus var saskatīties un mēģināt lekt tai stilā iekšā! ? Sviestiņu aizvietojam ar avokado, gaļu ar soju u.t.t., tikai gribas redzēt, kā tāds latvietis vēl gadus 30 atpakaļ būtu kļuvis par vegānu! Kad ne avokado, ne soja nebija pieejama brīvi veikalā, kad sviests ir un jāēd, kur ir riktīga baltmaize ar pienu! Tai mirklī, kad visi aizvietotāj produkti nav pieejami, tad lūdzu, izdzīvojiet vegāni! Tagad brīvā tirdzniecība, pērc ko gribi, ēd ko gribi! Bet ja Latvijā dabā tie avokado neaug, tad moš der aizdomāties vai tāds vegāna dzīvesveids te ir vispār piemērots? Japānā ir cits klimats, viņi ēd rīsus, zivis, bet tas tapēc, ka tās ir tās lietas, kas tur ir atrodamas. Šad tad jau gaļu ēd vidējais japānis, tāpat kā rīsus vidējais latvietis! Nezinu, mani neviens nepārliecinās par vegānismu LV, jo jau senči gaļu ēda un es arī ēdu un saviem bērniem dodu. Manās acīs vegānisms ir tas pats, kas cita orientācija! Gribi - nodarbojies ar to, bet neafišē un dieva dēļ nestāsti bērniem, ka tas ir pareizi.
Uzreiz bišk lasot radās jautājums, nezinu vai atbilde bija, bet mēģināšu... Vegānu mamma baro bērnu ar krūti? Tas taču ir piens un no dzīvas būtnes... Te ir kāda jaunā māmiņa vegāns?
23.01.2020 00:16 |
 
Reitings 72
Reģ: 27.08.2019
Runa iet par šo? https://en.wikipedia.org/wiki/Moral_responsibility. Cik ātrumā skatos, ir dažādas nostājas par šo jēdzienu. Atkarīgas no brīvās gribas esamības un vēl visa kā.
Vārds "pienākums" dažādos kontekstos tiek lietots atšķirīgās nozīmēs. Es precizēju, kādā nozīmē es to lietoju.
Manā uztverē dzīvnieku nogalināšana nav ne laba, ne slikta. Ko darīt, ja pieņēmums ir šādā stadijā?
Ir vēl iespēja atturēties no sprieduma šajā jautājumā. Bet, lai pārbaudītu savus uzskatus, vari uzdot jautājumu, kas cilvēkus Tavā skatījumā padara par tādiem, kurus ir slikti nogalināt, un vai tas nepiemīt arī daudziem dzīvniekiem. Šaubos, vai ir cilvēki, kas godīgi tic, ka tas ir noteikta veida DNS. Daudzi uzskata, ka sentience https://en.wikipedia.org/wiki/Sentience ir tas, kas padara cilvēkus par morāli svarīgiem, kurus ir slikti nogalināt, tāpēc viņiem jāpiekrīt, ka tādi ir arī daudzi dzīvnieki. Daži citi uzskata, ka tās ir kaut kādas augstas kognitīvas spējas, bet viņi nonāk pretrunā, jo ir cilvēki, kuru kognitīvās spējas ir zemākas kā daudzu dzīvnieku.
Jā, es piekrītu. Es arī to īsti nevaru izdarīt. Ne ar šī brīža zināšanu līmeni un argumentācijas prasmēm.
OK, tā ir reti godīga atbilde. Parasti cilvēki tādos gadījumos sāk lamāties vai mēģina mainīt tēmu.
22.01.2020 23:51 |
 
Reitings 347
Reģ: 27.12.2018
Atzīšu (un to noteikti var manīt), ka filozofijas, ētikas jautājumus praktiski neesmu studējis vispār. Tāpēc arī lielā mērā šī diskusija neved pie jebkāda kopsaucēja.
"Morāls pienākums" = "Tas, kā obligāti jārīkojas".

Runa iet par šo? https://en.wikipedia.org/wiki/Moral_responsibility. Cik ātrumā skatos, ir dažādas nostājas par šo jēdzienu. Atkarīgas no brīvās gribas esamības un vēl visa kā.

Jautājums bija par to, vai Tavā personīgajā skatījumā ne tikai kaimiņam, bet visām personām tādos pašos apstākļos jāatturas no Tavu tuvinieku aizskaršanas.

Manā personīgajā skatījumā cilvēkam no izvarošanas jāaturas vispār. Neatkarīgi vai tas ir mans tuvinieks vai nē.

Jā, arī lopkopības blakus efekts ir liels piesārņojums, kas netieši kaitē dzīvniekiem, bet ne jau tas padara lopkopību nesavietojamu ar dzīvnieku tiesību ievērošanu.
Vai auto lietošana pārkāpj arī cilvēku tiesības un šajā ziņā nav atšķirību no tīšas cilvēku nogalināšanas, lai viņus apēstu? Vai auto lietotājus vajadzētu sodīt tāpat kā mēs sodītu cilvēkus, kas slepkavotu un ēstu cilvēkus?

Nebiju to domājis šādi, bet saskatu pretrunas arī savā orģinālajā domā.

Tas nav pareizs pamatojums. Tikai no spriedumiem par to, kas ir sastopams dabā vai sabiedrībā, neko nevar secināt par to, kā mums jārīkojas. Nekādi spriedumi par dabā notiekošo, par sabiedrībā pieņemtajiem uzskatiem un soda sankcijām vien neļauj secināt, piemēram, to, ka mums jāatturas no bērnu izvarošanas. Morālam secinājumam ir nepieciešams vismaz viens morāls pieņēmums. https://en.wikipedia.org/wiki/Is–ought_problem

Es nevaru izvirzīt morālu pieņēmumu dzīvnieku nogalināšanas jautājumā (ja pareizi saprotu, morāls pieņēmums var būt tikai labs vai slikts). Manā uztverē dzīvnieku nogalināšana nav ne laba, ne slikta. Ko darīt, ja pieņēmums ir šādā stadijā?
Lai pamatotu, ka vegānu morālie uzskati ir kļūdaini, Tev ir jāparāda, ka tajos ir kāda pretruna vai ka kāds no atsevišķajiem vegānu morālajiem pieņēmumiem ir aplams, vai ka tie ir saistīti ar kādu aplamu nemorālu uzskatu. Vai piekrīti, ka neko no minētā Tu neesi izdarījis?

Jā, es piekrītu. Es arī to īsti nevaru izdarīt. Ne ar šī brīža zināšanu līmeni un argumentācijas prasmēm.
22.01.2020 21:39 |
 
Reitings 72
Reģ: 27.08.2019
Nē. Manam uzskatam, ka kaimiņam jāaturas no manu tuvinieku izvarošanas vai jebkāda cita veida aizskaršanas nav nekāda sakara ar pienākumu.
"Morāls pienākums" = "Tas, kā obligāti jārīkojas". Jautājums bija par to, vai Tavā personīgajā skatījumā ne tikai kaimiņam, bet visām personām tādos pašos apstākļos jāatturas no Tavu tuvinieku aizskaršanas.
Arī dzīvnieku lietošanu pārtikā var aprakstīt līdzīgi, kā tu tikko aprakstīji auto lietošanu.
Jā, arī lopkopības blakus efekts ir liels piesārņojums, kas netieši kaitē dzīvniekiem, bet ne jau tas padara lopkopību nesavietojamu ar dzīvnieku tiesību ievērošanu.
Vai auto lietošana pārkāpj arī cilvēku tiesības un šajā ziņā nav atšķirību no tīšas cilvēku nogalināšanas, lai viņus apēstu? Vai auto lietotājus vajadzētu sodīt tāpat kā mēs sodītu cilvēkus, kas slepkavotu un ēstu cilvēkus?
Lieta tāda, ka es ne noliedzu, ne atbalstu vegānu uzskatus. Es uzskatu, ka dzīvnieku tiesības nav tā vērtas, lai es mainītu dzīvesveidu
Šis nav sakarīgi teikts. Vegāniem ir implicīts uzskats, kuru tikko burtiski noliedzi: "dzīvnieku tiesības ir tā vērtas, lai Tu mainītu dzīvesveidu".
Vienīgais pamatojums, kas man nāk prātā, ir tas, ka dabā, ārpus cilvēka sabiedrības tāds jēdziens, kā dzīvnieku tiesības neeksistē.
Tas nav pareizs pamatojums. Tikai no spriedumiem par to, kas ir sastopams dabā vai sabiedrībā, neko nevar secināt par to, kā mums jārīkojas. Nekādi spriedumi par dabā notiekošo, par sabiedrībā pieņemtajiem uzskatiem un soda sankcijām vien neļauj secināt, piemēram, to, ka mums jāatturas no bērnu izvarošanas. Morālam secinājumam ir nepieciešams vismaz viens morāls pieņēmums. https://en.wikipedia.org/wiki/Is–ought_problem
Lai pamatotu, ka vegānu morālie uzskati ir kļūdaini, Tev ir jāparāda, ka tajos ir kāda pretruna vai ka kāds no atsevišķajiem vegānu morālajiem pieņēmumiem ir aplams, vai ka tie ir saistīti ar kādu aplamu nemorālu uzskatu. Vai piekrīti, ka neko no minētā Tu neesi izdarījis?
22.01.2020 18:13 |
 
Reitings 347
Reģ: 27.12.2018
Mans minējums ir, ka Tu arī nedomā, ka tā ir tikai nejaušība, ka kaimiņam ir pienākums neizvarot Tavus tuviniekus, bet gan uzskati, ka arī jebkurai citai personai tādos apstākļos ir jāatturas no Tavu tuvinieku izvarošanas. Līdz ar to Tu noliedz sākotnējā argumenta pieņēmumu, ka nav nekādu universālu pienākumu, bet bez tā nevari nonākt pie secinājuma, ka nav universāla pienākuma neizmantot dzīvniekus pārtikā, par ko sākotnēji bija runa.

Nē. Manam uzskatam, ka kaimiņam jāaturas no manu tuvinieku izvarošanas vai jebkāda cita veida aizskaršanas nav nekāda sakara ar pienākumu.

No tā vien, ka mēs apzināmies, ka transporta nozarei blakus efekts ir piesārņojums, no kura cieš cilvēki un dzīvnieki, neizriet, ka transporta nozare pārkāpj cilvēku vai dzīvnieku tiesības.

Nepiekrītu. Gan viena, gan otra ir apzināta kaitnieciska rīcība, kura kaitē dzīvniekiem. Arī dzīvnieku lietošanu pārtikā var aprakstīt līdzīgi, kā tu tikko aprakstīji auto lietošanu. Līdz ar to manā uztvere tas ir viens un tas pats.
No ētisko vegānu uzskata, ka mums jāatturas no dzīvnieku izmantošanas pārtikā, seko uzskats, ka dzīvnieku tiesības ir tā vērtas, lai arī Tu mainītu dzīvesveidu. Ja noliedz pēdējo, tad nevari nepretrunīgi uzskatīt pirmais nav kļūdains uzskats.

Lieta tāda, ka es ne noliedzu, ne atbalstu vegānu uzskatus. Es uzskatu, ka dzīvnieku tiesības nav tā vērtas, lai es mainītu dzīvesveidu, bet tas nenozīmē, ka es nevaru, gūstot informāciju, faktus vai kādu atklāsmi mainīt savu nostāju.
Katrā ziņā mans sākotnējais jautājums bija par to, vai ir kāds racionāls arguments, kas parāda, vegānisma ideoloģija ir kļūdaina. Šāds jautājums radās, jo pieņēmu, ka Tu iebilsti pret vegānisma ideoloģiju tāpēc, ka uzskati, ka tā ir kļūdaina.

Vienīgais pamatojums, kas man nāk prātā, ir tas, ka dabā, ārpus cilvēka sabiedrības tāds jēdziens, kā dzīvnieku tiesības neeksistē. Ja citi dzīvnieki ēd viens otru, mēs, kā arī dzīvnieki varam to darīt. Līdz ar to tas, vai to mums vajadzētu darīt vai nē, ir tikai katra indivīda personīgais uzskats. Bet viena cilvēka personīgais uzskats neuzliek PIENĀKUMU (varbūt es nepareizi saprotu pienākuma definīciju?) to darīt citiem. Arī daudzu cilvēku vienots uzskats nē. Vienkārši, ja cilvēks vēlas dzīvot sabiedrībā viņam nākas pieņemt šos uzskatus, ja tie ir dominējoši un to neievērošana var beigties ar sankcijām.
Noteikti varu savu viedokli paskaidrot labāk.
22.01.2020 12:07 |
 
10 gadi
Reitings 361
Reģ: 23.03.2013
Peskatēriete koa???;D Tagad viss tik moderni, labāk vienkārši pateikt, ka needu gaļu, mazak jautājumi būs. :D
22.01.2020 11:32 |
 
Reitings 291
Reģ: 27.12.2019
Sveiki!
Es kopš bērnības biju maza gaļēdāja. Daudz kas negaršoja, bet "gariem zobiem" ēdu. Visādi kuriozi bijuši ar to kā slēpu to, kas negaršoja.? Kad jau pati sāku domāt ko ēst, tad sapratu, ka gaļa nebūs manā sarakstā. Bija dažreiz kāre uz ceptiem cīsiņiem ? , bet ne pēc reālas gaļas. Tad sāku arī nepirkt īstās ādas izstrādājumus. Ļoti žēl dzīvnieku un nēsāt " miroņus " - nē...
15 gadus nelietoju gaļu. Zivis dažus gadus mazāk, bet kādreiz reāli ēdu pārsvarā pusfabrikātus - zivju nagetus, "pirkstiņus" un dažus konservus. Piemēram, šprotes eļļā um skumbrijas tomātu mērcē . No īstām zivīm - karsti kūpinātas makreles un skumbrijas ar sieru. Tad nu pārtraucu arī vienā brīdī to. Īpaša atšķirība jau nav.
Zupas un mērces gatavoju no dārzeņu buljona. Jā, zinu, ka nav veselīgi, bet pērku dārzeņu kubiņus, lai ekonomētu laiku. Mērcēm pietiek ar garšaugiem un, ja sēņu mērce, vispār pietiek ar sāli, pipariem.
Piena produktus un olas lietoju. Tomēr, negaršo olbaltums, tādēļ olas(manā uzturā) ir jau kā sastāvdaļa kādā ēdienā, produktā nevis vnk cepta vai vārīta ola. Katrā ziņā ne "vēršacis" , tikai kārtīgi izcepta ola.
Zinu un apzinos, ka pārāk mazu uzmanību veltu pilnvērtīgam uzturam un bieži ir dzelzs trūkums. Lietoju tablešu veidā. Tomēr, zinu daudzus, kuriem ar ir dzelzs deficīts, bet "itkā " lieto uzturā gaļu un zivis. Tomēr, kad pajautā ko ēd, tad īstenībā ēd cīsiņus, desiņas, nagetus. Nav brīnums!
22.01.2020 01:33 |
 
Reitings 72
Reģ: 27.08.2019
Mans minējums ir, ka Tu arī nedomā, ka tā ir tikai nejaušība, ka kaimiņam ir pienākums neizvarot Tavus tuviniekus, bet gan uzskati, ka arī jebkurai citai personai tādos apstākļos ir jāatturas no Tavu tuvinieku izvarošanas. Līdz ar to Tu noliedz sākotnējā argumenta pieņēmumu, ka nav nekādu universālu pienākumu, bet bez tā nevari nonākt pie secinājuma, ka nav universāla pienākuma neizmantot dzīvniekus pārtikā, par ko sākotnēji bija runa.
No tā vien, ka mēs apzināmies, ka transporta nozarei blakus efekts ir piesārņojums, no kura cieš cilvēki un dzīvnieki, neizriet, ka transporta nozare pārkāpj cilvēku vai dzīvnieku tiesības.
Nekur netiku apgalvojis, ka vegāni kļūdās. Bet neuzskatu atsevišķu dzīvnieku tiesības tā vērtas, lai es radikāli mainītu savu dzīvesveidu.
No ētisko vegānu uzskata, ka mums jāatturas no dzīvnieku izmantošanas pārtikā, seko uzskats, ka dzīvnieku tiesības ir tā vērtas, lai arī Tu mainītu dzīvesveidu. Ja noliedz pēdējo, tad nevari nepretrunīgi uzskatīt pirmais nav kļūdains uzskats.
Katrā ziņā mans sākotnējais jautājums bija par to, vai ir kāds racionāls arguments, kas parāda, vegānisma ideoloģija ir kļūdaina. Šāds jautājums radās, jo pieņēmu, ka Tu iebilsti pret vegānisma ideoloģiju tāpēc, ka uzskati, ka tā ir kļūdaina.
22.01.2020 01:32 |
 
Reitings 347
Reģ: 27.12.2018
vai Tu personīgi uzskati, ka kaimiņam jāatturas no Tavu tuvinieku izvarošanas?

Jā.

Neredzu nekādu iemeslu piekrist tam, ka auto lietošana un ražošana tiešā veidā pārkāpj dzīvnieku vai cilvēku tiesības. Kāpēc Tu domā, ka pārkāpj?
Gaļas ieguve atšķirībā no auto lietošanas un ražošnas ir saistīta ar tīšu kaitēšanu nekaitīgiem dzīvniekiem. Tāpēc pirmais nav pieņemami, otrais ir pieņemami. Tas gan nenozīmē, ka otro nevar uzlabot, mazinot kaitējumu cilvēkiem un dzīvniekiem.

Jo apzināti tiek radīts piesārņojums, kas kaitē dzīvniekiem. Dzīvnieku intereses apzināti netiek ņemtas vērā. Cilvēku tiesības savukārt ir atsevišķa tēma.

Arī no šāda sprieduma neizriet, ka vegāni kļūdās, uzskatot, ka mums jāatturas no dzīvnieku izmantošanas pārtikā, vismaz man nav zināms tāds loģikas likums, ar kuru to var secināt.

Nekur netiku apgalvojis, ka vegāni kļūdās. Bet neuzskatu atsevišķu dzīvnieku tiesības tā vērtas, lai es radikāli mainītu savu dzīvesveidu.
21.01.2020 23:52 |
 
Reitings 72
Reģ: 27.08.2019
Ne gluži. Kaimiņš teorētiski var darīt, ko viņš grib, bet tas nenozīmē, ka es necentīšos aizstāvēt savas personīgās intereses, cik nu tas būs iespējams.
Es nejautāju, vai Tu centīsies aizstāvēt savas intereses, un nejautāju, ko kaimiņš var darīt. Jautājums bija par Taviem morālajiem uzskatiem: vai Tu personīgi uzskati, ka kaimiņam jāatturas no Tavu tuvinieku izvarošanas?
Nerunāju par ceļu satiksmes negadījumiem. Runāju par auto lietošanas, ražošanas, utt. ietekmi uz vidi, kas tiešā veidā veidā pārkāpj dzīvnieku tiesības, tai skaitā arī tiesības dzīvot. Kāpēc ir pieņemami kaitēt šajā ziņā, bet uzturā galu lietot nav pieņemami?
Neredzu nekādu iemeslu piekrist tam, ka auto lietošana un ražošana tiešā veidā pārkāpj dzīvnieku vai cilvēku tiesības. Kāpēc Tu domā, ka pārkāpj?
Gaļas ieguve atšķirībā no auto lietošanas un ražošnas ir saistīta ar tīšu kaitēšanu nekaitīgiem dzīvniekiem. Tāpēc pirmais nav pieņemami, otrais ir pieņemami. Tas gan nenozīmē, ka otro nevar uzlabot, mazinot kaitējumu cilvēkiem un dzīvniekiem.
Pareizāk laikam būtu bijis teikt, ka vegānisms neatrisina nevienu no man aktuālajām problēmām.
Arī no šāda sprieduma neizriet, ka vegāni kļūdās, uzskatot, ka mums jāatturas no dzīvnieku izmantošanas pārtikā, vismaz man nav zināms tāds loģikas likums, ar kuru to var secināt.
21.01.2020 22:18 |
 
Reitings 347
Reģ: 27.12.2018
Ja pareizi saprotu, tad pretēji tam, ko iepriekš rakstīji, Tu nevēlies teikt, ka mums nav pienākumu, bet vēlies teikt to, ka mums ir pienākumi, taču tie nav UNIVERSĀLI. Piemēram, Tu varbūt uzskati, ka Tev jāatturas no izvarošanas, bet Tu neuzskati, ka noteikti arī Tavam kaimiņam jāatturas no izvarošanas, tāpēc, ja kaimiņš izvarotu kādu Tavu tuvinieku, Tu neteiktu, ka viņam noteikti nevajadzēja to darīt un ka viņš ir nosodāms vai pat sodāms par to. Pareizi Tevi sapratu?

Ne gluži. Kaimiņš teorētiski var darīt, ko viņš grib, bet tas nenozīmē, ka es necentīšos aizstāvēt savas personīgās intereses, cik nu tas būs iespējams.
Nē. Vegānisma principi vispār neietver prasību rūpēties par vidi pašu par sevi. Šķiet, ka Tu neatšķir vides ētikas jautājumus no jautājumiem par dzīvnieku tiesībām. Vegānisms nav pozīcija vides ētikā. Iesaistīšanās ceļu satiksmē, zinot to, ka ik pa laikam tajā tiek nogalināti daudzi cilvēki un dzīvnieki, nepārkāpj ne cilvēku, ne dzīvnieku tiesības. Taču cilvēku un dzīvnieku tīša slaktēšana pārkāpj cilvēku un dzīvnieku tiesības.

Nerunāju par ceļu satiksmes negadījumiem. Runāju par auto lietošanas, ražošanas, utt. ietekmi uz vidi, kas tiešā veidā veidā pārkāpj dzīvnieku tiesības, tai skaitā arī tiesības dzīvot. Kāpēc ir pieņemami kaitēt šajā ziņā, bet uzturā galu lietot nav pieņemami?
Kas tad tas ir par loģikas likumu, ar kuru no sprieduma "pievēršanās vegānismam negarantē cilvēku skaita samazināšanos" var izsecināt "ir aplams uzskats, ka mums jābūt vegāniem"? Izmantojot šo pašu loģikas likumu, tad var arī secināt, ka ir aplams uzskats, ka mums jāatturas no cilvēku nogalināšanas, jo arī cilvēku nenogalināšana negarantē cilvēku skaita samazināšanos.

Jā, nepareizi izteicos. Tiku norādījis to, ka vegānisms neatrisina vienu no man aktuālajām problēmām. Pareizāk laikam būtu bijis teikt, ka vegānisms neatrisina nevienu no man aktuālajām problēmām. Vismaz no manas perspektīvas.
21.01.2020 19:09 |
 
Reitings 72
Reģ: 27.08.2019
Srumun
Tavā atbildē ir vairākas novirzes no tēmas. Piemēram, Tu nez kāpēc apspried jautājumu par cēļoņiem tam, kāpēc atturamies no izvarošanas. Tā ir cita tēma. Sakot, ka katrai personai ir pienākums neizvarot, netiek apgalvots, ka cēlonis tam, ka es vai kāds cits neizvaro, ir tikai tas, ka es vai kāds cits atpazīst pienākumu to nedarīt.
Ja pareizi saprotu, tad pretēji tam, ko iepriekš rakstīji, Tu nevēlies teikt, ka mums nav pienākumu, bet vēlies teikt to, ka mums ir pienākumi, taču tie nav UNIVERSĀLI. Piemēram, Tu varbūt uzskati, ka Tev jāatturas no izvarošanas, bet Tu neuzskati, ka noteikti arī Tavam kaimiņam jāatturas no izvarošanas, tāpēc, ja kaimiņš izvarotu kādu Tavu tuvinieku, Tu neteiktu, ka viņam noteikti nevajadzēja to darīt un ka viņš ir nosodāms vai pat sodāms par to. Pareizi Tevi sapratu?
Vai autovadītājs, vegāns, pie pilnas apziņas, zinot to, kādas sekas auto atstāj uz vidi, neveic tīšu darbību kaitējuma nodarīšanā dzīvniekiem? Nepārkāpj pats savu ideoloģiju?
Nē. Vegānisma principi vispār neietver prasību rūpēties par vidi pašu par sevi. Šķiet, ka Tu neatšķir vides ētikas jautājumus no jautājumiem par dzīvnieku tiesībām. Vegānisms nav pozīcija vides ētikā. Iesaistīšanās ceļu satiksmē, zinot to, ka ik pa laikam tajā tiek nogalināti daudzi cilvēki un dzīvnieki, nepārkāpj ne cilvēku, ne dzīvnieku tiesības. Taču cilvēku un dzīvnieku tīša slaktēšana pārkāpj cilvēku un dzīvnieku tiesības.
Izriet gan. Jebkurai darbībai ir kāds mērķis. Ja man mērķis nešķiet jēgpilns vai arī pati darbība šķiet neefektīva, kas tieši uzliek man par pienākumu sekot šai darbībai?
Kas tad tas ir par loģikas likumu, ar kuru no sprieduma "pievēršanās vegānismam negarantē cilvēku skaita samazināšanos" var izsecināt "ir aplams uzskats, ka mums jābūt vegāniem"? Izmantojot šo pašu loģikas likumu, tad var arī secināt, ka ir aplams uzskats, ka mums jāatturas no cilvēku nogalināšanas, jo arī cilvēku nenogalināšana negarantē cilvēku skaita samazināšanos.
21.01.2020 17:40 |
 
Reitings 347
Reģ: 27.12.2018
Šis ir racionāls arguments. Patiešām, no pieņēmuma, ka mums nav nekādu pienākumu, izriet, ka mums nav pienākuma neizmantot dzīvniekus pārtikā. Taču šādam pieņēmumam var ticēt tikai totāli lunātiķi, jo no tā izriet arī tas, ka mums nav pienākuma, piemēram, atturēties no bērnu izvarošanas. Vai Tev ir kāds arguments par labu šim dīvainajam pieņēmumam?

Vai tu no bērnu izvarošanas atturies tikai pienākuma pēc? Es no bērnu izvarošanas atturos tāpēc, ka man tie seksuāli nesaista un man nav tieksmes nodarīt pāri citam cilvēkam bez iemesla. Un nevaru iedomāties nevienu iemeslu, lai konkrēti es nodarbotos ar šo pieminētu vardarbības veidu. Kas attiecas uz pienākumiem, savus pienākumus varu definēt es pats. Bet tas nenozīmē, ka kādam citam jādzīvo pēc tiem pašiem principiem. Un otrādi. Tāda universālā pienākuma tiešām nav. Ir daudzi pienākumi, ko ne katrs izjūt, piemēram, pienākums būt atbildīgam savas valsts pilsonim. Un šī pienākuma pildītāju/nepildītāju jau tālāk katrs vērtē individuāli pēc saviem kritērijiem.
Šis nav racionāls arguments. No tā, vai Tu un dzīvnieki kādu ciena, neizriet nekas jautājumā par to, vai Tev jāciena. Dīvaini arī, ka Tu apsver to, vai tītariem ir pienākumi. Protams, ka neracionālām būtnēm (tītariem, kaķiem, garīgi slimiem cilvēkiem bez rīcībspējas) nevar būt nekādu pienākumu, un tās ne par ko nevar būt atbildīgas, tikai racionālām būtnēm var būt pienākumi.

Varētu teikt to, ka man nav iemesla ne cienīt, ne necienīt dzīvniekus. Vai ir kāds racionāls pamats man to darīt? Turklāt - jā tītars rīkojās kādu instinktu vadīts. Bet arī jebkura cilvēka rīcība, lai cik racionāla tā arī neliktos pašā būtībā ir bāzēta uz kāda instinkta pamata. Mēs nekādīgi neesam ārpus dabas un tās likumiem. Līdz ar to varētu teikt, ka mūsu atbildība arī ir tā paša tītara līmenī. Tas, kā cilvēks organizē savu sabiedrību jau ir cita lieta.
Šis nav racionāls arguments. Kāpēc ir jāzina to, kur vilkt robežu saistībā ar kaitējumu dabai? Vegānisms paredz nevis samazināt kaitējumu dabai līdz kādai patvaļīgi izvēlētai robežai, bet gan absolūti tīši nekaitēt dzīvniekiem bez kādas īpašas vajadzības. Vegāni ABSOLŪTI neiesaistās šāda kaitējuma nodarīšanā. Protams, arī vegānu izvēles ir saistītas ar netīša kaitējuma nodarīšanu gan cilvēkiem, gan dzīvniekiem. Piemēram, vegāni iesaistās ceļu satiksmē un tajā iet bojā gan cilvēki, gan dzīvnieki, bet no vegānisma ideoloģijas neizriet, ka mums ir pienākums atturēties no šāda veida kaitēšanas.

Vai autovadītājs, vegāns, pie pilnas apziņas, zinot to, kādas sekas auto atstāj uz vidi, neveic tīšu darbību kaitējuma nodarīšanā dzīvniekiem? Nepārkāpj pats savu ideoloģiju?
Šis nav racionāls arguments. No tā, ka vegānisms neatrisina kādu problēmu, neizriet, ka mums nav pienākuma atturēties no dzīvnieku izmantošanas pārtikā.

Izriet gan. Jebkurai darbībai ir kāds mērķis. Ja man mērķis nešķiet jēgpilns vai arī pati darbība šķiet neefektīva, kas tieši uzliek man par pienākumu sekot šai darbībai?
21.01.2020 16:18 |
 
Reitings 72
Reģ: 27.08.2019
Srumun
Pirmkārt, es neuzskatu, ka mums ir kāds pienākums.
Šis ir racionāls arguments. Patiešām, no pieņēmuma, ka mums nav nekādu pienākumu, izriet, ka mums nav pienākuma neizmantot dzīvniekus pārtikā. Taču šādam pieņēmumam var ticēt tikai totāli lunātiķi, jo no tā izriet arī tas, ka mums nav pienākuma, piemēram, atturēties no bērnu izvarošanas. Vai Tev ir kāds arguments par labu šim dīvainajam pieņēmumam?
Otrkārt es ne cienu, ne necienu dzīvniekus. Arī dzīvnieki ne ciena, ne neciena
Šis nav racionāls arguments. No tā, vai Tu un dzīvnieki kādu ciena, neizriet nekas jautājumā par to, vai Tev jāciena. Dīvaini arī, ka Tu apsver to, vai tītariem ir pienākumi. Protams, ka neracionālām būtnēm (tītariem, kaķiem, garīgi slimiem cilvēkiem bez rīcībspējas) nevar būt nekādu pienākumu, un tās ne par ko nevar būt atbildīgas, tikai racionālām būtnēm var būt pienākumi.
Treškārt, ne gluži saistīts ar ideoloģiju, man vienkārši ir ļoti grūti pieņemt īpašu attieksmi pret dzīvniekiem
Šis nav racionāls arguments. No tā, ka Tev ir grūti kaut ko pieņemt, neizriet, ka Tev nav pienākuma to darīt.
Ceturtkārt, kur novilkt robežu, kad apstāties? Lai arī ko cilvēks darītu/nedarītu, ietekme uz apkārtējo vidi vienmēr būs un ne vienmēr tā labākā
Šis nav racionāls arguments. Kāpēc ir jāzina to, kur vilkt robežu saistībā ar kaitējumu dabai? Vegānisms paredz nevis samazināt kaitējumu dabai līdz kādai patvaļīgi izvēlētai robežai, bet gan absolūti tīši nekaitēt dzīvniekiem bez kādas īpašas vajadzības. Vegāni ABSOLŪTI neiesaistās šāda kaitējuma nodarīšanā. Protams, arī vegānu izvēles ir saistītas ar netīša kaitējuma nodarīšanu gan cilvēkiem, gan dzīvniekiem. Piemēram, vegāni iesaistās ceļu satiksmē un tajā iet bojā gan cilvēki, gan dzīvnieki, bet no vegānisma ideoloģijas neizriet, ka mums ir pienākums atturēties no šāda veida kaitēšanas.
Piektkārt - vegānisms neatrisina, manuprāt, vienu no galvenajām problēmām - mēs esam krietni pa daudz.
Šis nav racionāls arguments. No tā, ka vegānisms neatrisina kādu problēmu, neizriet, ka mums nav pienākuma atturēties no dzīvnieku izmantošanas pārtikā.
21.01.2020 13:44 |
 
Reitings 1892
Reģ: 17.09.2019
Esmu visēdājs un punkts. Nenosodu un nenoniecinu neviena izvēles, BET ir viena lieta, kas man gan reāli besī. Tad, kad pie Tevis kā pie visēdāja ciemos nāk veģetārietis vai vegāns, Tev vienmēr ir jāpiedomā par to, lai cienastā būtu kaut kas arī priekš viņiem utt. tā teikt pieklājības norma, bet, kad es kā visēdājs aizeju ciemos pie viņiem, neviens gan nav par mani padomājis, jo tur norma savukārt ir ēst viņu ēdienu. Lūk tas gan man liekas ritīgi divkosīgi, kāpēc man ir jāparūpējas, un jāpieņem viņu izvēles, bet viņiem ne.

Es nekad ejot ciemos pie citiem neprasu lai man kaut ko speciāli gatavo. Vienmēr ņemu savu ēdienu līdzi, jo negribu agrūtināt cilvēkus un daļēji arī neuzticos.
Ja pie tevis ietu ciemos cilvēks ar glutēna alerģiju vai piena alerģiju tad attieksme arī būtu tāda? Neviens tev speciāli neliek gatavot kaut ko. Ja negribi tad tā pasaki ka nezini kā. Un ja iet ciemos pie visēdāja tad nevar tā vienkārši izķeksēt gaļu ārā un ēst.
Veģetārieši un vegāni negatavos gaļu, jo tas ir pretēji viņu uzskatiem. Ja man kāds prasa nopirkt gaļu, tad es to nedarīšu, jo negribu maksāt par to. Un man piemēram no jēlas gaļas smakas paliek nelabi. Ja kādam citam paliktu slikti no avocado tad es neliktu viņam to taisīt.
Esmu veģitāriete jau 15 gadus! BET esmu laikam kkāds atzarojums, jo ēdu jūras produktus.

Par šo jau vienreiz gāja runa. Tu esi Peskatēriete.
21.01.2020 12:17 |
 
Reitings 17
Reģ: 21.12.2018
lote_te @ 17.01.2020 10:56

Lūk, šādi pierādītāji man tieši besī :D Protams, protams, tie, kas visēdāji ēd tikai friškas un nagetus :D Smieklīgi. Tas ir tikpat tups apgalvojums, kā es teiktu, ka veģetārieši ēd lapas. Bet es to neteicu. Un tieši šādi braucieni no viena grāvja otrā man riebjas visēdājos, vegānos un pārējos.

Jā, es nepilvērtīgi izteicos. Es neuzskatu, ka tie vecāki, kas dod gaļu bērnam, baro viņus tik ar nagetiem. Doma bija tāda, ka, ja tu pasaki, ka tavi bērni ir visēdāji, tad neviens nelien viņu šķīvī, bet, kad pasaki, ka bērni gaļu neēd, tad uzreiz miljons jautājumu, vai bērns uzņem pilvērtīgu uzturu. Abos variantos var būt gan veselīga, gan neveselīga ēdienkarte.
21.01.2020 11:14 |
 

Pievieno savu komentāru

Nepieciešams reģistrēties vai autorizēties, lai pievienotu atbildi!