Viss, ko rakstīšu šeit, atspoguļo vienīgi manu personisko viedokli. Lasītājam ir visas tiesības tam nepiekrist.
Manuprāt, izglītība sākas ne jau skolā, bet gan ģimenē - tās vērtības, principi un kultūra, kuru vecāki ieaudzina savos bērnos. Paskatīsimies uz mūsdienu skolēniem! Cik ir tādu, kuri patiešām rūpīgi mācās: ir uzmanīgi stundās, pilda visus mājasdarbus, visus neskaidros jautājumus uzdod skolotājam, nedēļas nogalēs sēž pie galda un mācās daudzas stundas? Domāju, ka skolēni, kuri ir audzināti šādā garā un mantojuši savas ģimenes izglītības kultūru, nesūdzas par izglītības sistēmas kvalitāti un nevaino savās neveiksmēs citus. Kā noprotat, šie ir fundamentāli jautājumi par sabiedrības pamatvērtībām un attīstības prioritātēm.
Man šķiet, ka vairums vēlas meklēt "ideālo" skolotāju - nenoliedzu, ka vidējais skolotāju līmenis Latvijas skolās nav tas augstākais -, taču reti kurš aizdomājas par nepieciešamību veidot ideālo skolēnu - tādu, kas patiešām rūpīgi mācās un nežēlo tam savu laiku un spēkus.
Runājot par praktiskākiem aspektiem, manuprāt, būtu jāaizliedz jebkādas darba burtnīcas sākumskolā. Redziet, roku sīkās motorikas attīstīšana (rakstīšana) veicina arī bērna intelektuālo attīstību. Otrkārt, jāpalielina mājasdarbu apjoms (jā, nepārlasījāties), turklāt tas jāfokusē vairāk uz noteiktu uzdevumu risināšanu, nevis informācijas meklēšanu un atreferēšanu. Treškārt, jāunificē mācību līdzekļi - visās Latvijas skolās vienādās klasēs jāizmanto vienas un tās pašas mācību grāmatas un citi līdzekļi, turklāt šim standartam jābūt nemainīgam daudzu gadu griezumā. Un nemēģiniet man iestāstīt, ka skolas līmeņa fizikā, ķīmijā, matemātikā, bioloģijā, ķīmijā, latviešu valodā, angļu valodā utt. iespējamas kādas fundamentālas izmaiņas desmit vai divdesmit gadu laikā. Ceturtkārt - un šis ir visgrūtāk sasniedzamais mērķis -, jāpanāk, lai sabiedrībā mainītos izpratne par izglītības vērtību.