Dzeja skolās

 
Reitings 4628
Reģ: 06.07.2013
ĀVĢ latviešu valodas un literatūras skolotāja Iveta Ratinīka, kura pati ir arī dzejniece, saņēma no skolas vadības aizrādījumu par "rupja" dzejoļa došanu skolēniem, un tagad arī Ušakovs ir par izteicies Facebook - ja mana lauzītā krievu valoda neviļ, tad licis pārskatīt Rīgas skolās izmantotos mācību materiālus.

Kā jums šķiet, vai skolotāja rīkojās pareizi vai nepareizi? Vai dzejolis tiešām ir plikas rupjības, vai arī tam ir mākslinieciskā vērtība? Vai to var izmantot skolas literatūras stundās?

Es nezinu, kādas klases skolēniem šis dzejolis tika dots. No sestās klases skolēniem varbūt neko vairāk par ķiķināšanu par TO vārdu arī nesagaidīt, taču, manuprāt, vidusskolniekiem tas var labi parādīt, ka dzeja ir plašāks jēdziens par atskaņām un harmoniskiem pantiņiem. Es pati esmu mācījusies Literārajā akadēmijā pie Ratinīkas, kad gāju 11.klasē (jāpiebilst, ka biju tur jaunākā un lielākā daļa bija studenti un pat pārītis pensionāru). Starp analizējamajiem bija vai nu šis dzejolis, vai arī kāds cits līdzīga stila Krivades sacerējums, un tas rosināja interesantas diskusijas. Priecājos, ka tolaik biju akadēmijā, jo skolas programmā no jaunākās dzejas (ar to es domāju 2000-ajos gados sacerēto) bija neadekvāti maz piemēru.

Te arī pats kašķa vaininieks - Agneses Krivades dzejolis "ō":

svētīgi, svētīgi sasvīdušie
svētīgi uz mirkli izgājušie
svētīgi rupji graudainā struktūrā
svētīgi nesmukie un garie augumā

bļaģ

svētīgi sabrauktie, atpizģītie un nošautie
visi mana rajona krievi un Mego pārdevējas svētīgas
videonomu darbinieki un apsargi, sākumklašu skolotāji un tukšie nesēji, nabadzībā
un bagātībā un iešu par jums uz barikādēm cīnīties, sa-sodītie un ka tevi deviņi
pērkoni saspertie, baltiem diegiem šūtie
un krustām šķērsām jūs visi pārējie visā pasaulē arī

bļaģ

svētīgi
30.09.2015 16:59 |
 
Reitings 1821
Reģ: 13.02.2010
Valdītāji mums padumji gadījušies (jā, paši ievēlējām, bet kļūdīties ir cilvēcīgi, turklāt izvēles iespējas parasti ir tik ierobežotas, ka nākas biļetenā sameklēt pāris jēdzīgākas personālijas un pievērt acis uz pārējām pelēcībām). Tāpēc ne vienmēr ir prātīgi un izaugsmei derīgi akli pakļauties likuma varai.

Bet, re, šepat diskusijā aitas (un maitas) gatavas vienā rindā stāties. (Es to tikai par vienu konkrētu, neapvainojieties, meitenes! :) )

Dzejolis patīk. Un, jā, skolās noteikti vajag, pamīšus aizgājušo laiku dižgariem, iepazīstināt skolēnus ar mūsdienās radīto. Var izdoties literatūras pasaulē ievest tos, kuriem identificēties ar Raiņa lielajām idejām un Bārdas apcerīgumu sešpadsmit gadu vecumā vēl neizdodas. Tādējādi Krivadi, Zēgneru un Vērdiņu nemēģinu pasniegt kā mazkvalitatīvāku ēsmu, nebūt ne. Bet ēsma tā ir, viennozīmīgi. Svarīgi ir tas, kāda pēc dzejoļa nolasīšanas izvēršas saruna klasē. Dziļumā rakt.
30.09.2015 20:24 |
 
Reitings 101
Reģ: 02.06.2015
Dzejolītis patīk,būtu garāks,būtu vēl labāk :)
30.09.2015 20:30 |
 
Reitings 4617
Reģ: 02.06.2012
57days, gribeeju vien teikt, ka neizveeleetos lasiit shaada veida dzeju, nav manai gaumei atbilstoshi.
Vienvaardsakot, peec mana subjektiivaa viedokla, praktiski nekaadu baudiijumu no shiim rindaam neguustu)
30.09.2015 20:39 |
 
Reitings 5533
Reģ: 26.01.2015
Ļoti praktiski, ka hanna! uzraksta smuku gabaliņu, kuram var ielikt daudz plusiņus, un man pašai nekas nav jāraksta.:-D
30.09.2015 20:44 |
 
Reitings 2152
Reģ: 08.05.2014
Maldīgs uzskats, ka ir valodas slāņi, kuri veiksmīgi jāaizmirst un jāslēpj no bērniem. Tā vietā tie ir jāapzina un jāizprot, saskatot sakarības to lietojumam.

Nepārzinu gan ar reliģiju saistītas lietas, taču dzejoļa ritms man raisīja asociācijas ar Svēto lūgšanu. Lai izmanto dzejoli, es atbalstu, sašutumu man nerada.
30.09.2015 20:47 |
 
Reitings 5533
Reģ: 26.01.2015
30.09.2015 21:05 |
 
Reitings 4628
Reģ: 06.07.2013
Paldies, NordicBelle! Larkins ir viens no maniem mīļākajiem dzejniekiem :)
30.09.2015 21:07 |
 
Reitings 17280
Reģ: 29.01.2012
Jackie, es arī no šīm rindam negūstu baudījumu (arī no Raiņa, Aspazijas, Veidenbauma u.c. autoru rindām negūstu. Attiecīgi, jaunos dzejniekus arī nelasu un nezinu - nu neiemācīja mani skolas programmā plaši pārstāvētie Raiņa garadarbi mīlēt dzeju).

Bet vai tas ir iemesls izteikt rājienu skolotājai, kas sava neprāta izlēma izkāpt no standartizetās skolas programmas un piedāvāt diskusijai klasē konkrēti šīs rindas? Vai tas ir pamatots iemesls milzu drāmai presē un Ušakova šūmīgajiem tvītiem?

Man patīk doma par to, ka skolotajiem jabūt iespējai improvizēt par un ap skolas standartizēto programmu. No tā kopuma iegūsim vairak, neka zaudēsim.
30.09.2015 21:13 |
 
Reitings 5533
Reģ: 26.01.2015
Elizabete, tev paldies! Sēžu un šovakar lasu Bukovski, Hal Sirowitz, Leonardu Koenu un jūtu kā viņi spēlē manu dvēseli kā klezmera vijoli (l)
30.09.2015 21:34 |
 
Reitings 195
Reģ: 22.01.2015
nelasīju visu, bet varu pateikt to, ka esmu mācījusies Āgenskalna Valsts ģimnāzijā. Ratinīka vienmēr bijusi ļoti ekstravaganta skolotāja ar savu pieeju. šis nav ne pirmais, ne arī noteikti pēdējais dzejolis, kura analizēšana dažiem var matus sacelt stāvus.

gribu pamatot tikai to, ko zinu noteikti. Ratinīka māca tikai vidusskolas klases, tā kā tā noteikti nebija 6.klase, kas to analizēja. pie tam, cik man ir bijušas stundas pie viņas (man gan mācīja cita skolotāja, Ratinīka tikai aizvietoja), tad šāda dzejoļa analizēšana ar viņu bija pilnīgi normāla. visi tiešām nopietni runāja par saturu, nevis ņirdza par dažiem lamuvārdiem, ko starpbrīžos dzird ik uz stūra.
30.09.2015 21:53 |
 
Reitings 11162
Reģ: 28.11.2014
var lasīt un rādīt , bet kā piemēru , kā nevajadzētu rakstīt .... bet nu loģiski domājot katrs jau var kaut ko samurgot un nosaukt to par dzejoli izdot krājumus u.t.t , ja ir kas lasa ir kas raksta.
Mums skolā lasīja dzeju par silgām un dzimtenes mīlestību, bet tas bija aktuāli uz to brīdi, tiem autoriem, tagad citi laiki citas vērtības ...
Viss plūst un mainās un pastāvēs tas, kurš mainīsies ....
01.10.2015 00:26 |
 
Reitings 965
Reģ: 14.08.2015
Dzejoli lasīju un sapratu arī, ko izlasīju. Domas tādas... divējādas. Liekas nedaudz par smagu lielākajai daļai vidusskolēnu noteikti. Nesaprot viņi šo te. Tāpat domāju, ka skolā nav, ko Kafku lasīt - tolaik likās tāds murgs, šobrīd, protams domas pretējas. BET vai dzejolis ir nevērtīgs, prasts? Nē, nedomāju. Interpretēt to, protams, var dažādi. Es, piemēram, uzskatu, ka šis dzejolis ir par mūsu sabiedrības liekulību un tieši arī šeit tā daļēji pierādās. Ļoti interesanti man pašai būtu to pamēģināt izanalizēt pēc tās pašas vidusskolas literatūras stundu parauga. Vai man dzejolis patīk? Nē. Nav manā gaumē, man tomēr kaut kādas oldskūlīgākas dzejas rindas labāk iet pie sirds.

Runājot par dzeju, ko pasniedz vidusskolā, es labprāt gribētu redzēt pāris hip hopa vai repa dziesmu rindas literatūras grāmatā vidusskolai. Domāju, ka tur arī daudz vērtīga var atrast un jauniešiem tāda pieeja būtu tuvāka sirdij.

Pa lielam jau tas, ka par šo te dzeju visi tagad cepas, vārās un sautējas jau vien pilnībā apstiprina it visu, kas tajā teikts. Tāds normāls sociālais eksperiments dzejoļa autorei izdevies.
01.10.2015 01:03 |
 
Reitings 16391
Reģ: 09.10.2011
Radio5 par rupjiem un nepieklājīgiem izteicieniem tika piemērots sods.. Kaut kādai vienlīdzībai būtu jāpastāv. :)

Man kaut kā nešķiet pareizi sabiedrībā popularizēt rupjības.. pat ja tām ir pievienota mākslinieciskā vērtība.

Tur, kur es dzīvoju, lamāšanās ir krietni izplatītāka.. reklāmās, TV, radio, avīzēs.. Tomēr joprojām šie vārdi man ausīs griež, ir nepatīkami to lasīt vai klausīties :-/
01.10.2015 08:01 |
 
Reitings 1
Reģ: 01.10.2015
Manuprāt traģēdijas tur nav..Dīvaini tikai tas ka šolaiku paaudze alkatīgi uztver un piesavinās savā leksikā krievu gānīšanās vārdus..Atšķirībā no manis viņi nav dzīvojuši tajā laikā,tātad interese ir liela ,nu jau dzejā arī tas (krievu mats) tiek izmantots ..
01.10.2015 09:35 |
 
Reitings 5632
Reģ: 17.07.2014
Nav manā gaumē, man tomēr kaut kādas oldskūlīgākas dzejas rindas labāk iet pie sirds.

Runājot par dzeju, ko pasniedz vidusskolā, es labprāt gribētu redzēt pāris hip hopa vai repa dziesmu rindas literatūras grāmatā vidusskolai. Domāju, ka tur arī daudz vērtīga var atrast un jauniešiem tāda pieeja būtu tuvāka sirdij.

Pa lielam jau tas, ka par šo te dzeju visi tagad cepas, vārās un sautējas jau vien pilnībā apstiprina it visu, kas tajā teikts. Tāds normāls sociālais eksperiments dzejoļa autorei izdevies.

Pārsliņa precīzi uzrakstīja to pašu ko es domāju, izlasot šo visu :D :) īpaši par hip-hop un repu, jo kāpēc gan lai būtu tā, ka Rainis un visi tie slavenie klasiķi varēja rakstīt taisnību par to laiku notiekošo un valdošo sistēmu (kura tad tika cenzēta un slēpta starp rindām), bet mūsdienu jaunie censoņi nedrīkstētu dzejot par veikalu Mego, urlām, šausmīgu valdību utt ;-) nevajadzētu diskriminēt tagadni, jo tā atšķiras no pagātnes un iziet ārpus kaut kādiem rāmjiem...
01.10.2015 11:35 |
 
Reitings 5954
Reģ: 08.07.2013
Māksla ir māksla. Tai nav jābūt skaistai. Tā var būt arī neglīta, rupja, aizskaroša. Mākslai nav robežu. Nedomāju, ka tas ir slikti paplašināt skolēnu redzesloku un iepazīstināt arī ar cita veida dzeju, ne tikai klasisko. Galu galā tas ir veids, kā ieinteresēt jauniešus, pievērst uzmanību literatūrai un mākslai kā tādai.
01.10.2015 14:53 |
 
Reitings 16391
Reģ: 09.10.2011
Pieņemsim, ka esmu dziedātāja.. Balss man nav slikta, tomēr neteiksim, ka dikti saistoša. Ko darīt? Uzvilkt īsāku kleitu, vairāk gorīties... tādējādi man, māksliniecei, tiek pievērsta lielāka uzmanība..

Līdzīgi arī dzejā... lamuvārdi ir lielisks veids kā piesaistīt uzmanību.

Tomēr manās acīs lielāka vērtība ir tiem dzejoļiem, kuri spēj aizķert dvēseles nostūrus bez šādiem specefektiem :)
01.10.2015 15:03 |
 
Reitings 1821
Reģ: 13.02.2010
Lamuvārdi nav specefekti, bet realitātes atspulgs, īstenības liecinieki. Dzejnieks, kaut būdams zināma dievišķa dāvinājuma apveltīts, nav citplanētietis, kam būtu nepieciešams galēji abstrahēties no apkārt notiekošā vai par visām varēm censties savu sakāmo ietvert vienīgi daiļvārdos.

Traģiski, ka, aplūkojot šo dzejoli, pirmie (un vienīgie!!!) diskusijas izraisa bļaģ. Piekrītu Pārsliņai, ka vidusskolnieks - vidējais šo dzejoli nesapratīs. Skolotāju uzdevums ir (sadarbībā ar vecākiem) audzināt domājošus cilvēkus, kuri pirmām kārtām pratīs nolasīt abstrakto, pārnestas nozīmes, starp rindām lasīto. Izprast saturu, un pēcāk diskutēt par formu. Ušakovs, Iesalnieks un pārējā kompānija, metot sprunguļus talantīgu skolotāju darbā, šādu iespēju aizvien attālina. Un nav brīnums, polārie politiskie spēki tradicionāli barojas no nedomātājiem.
01.10.2015 15:13 |
 
Reitings 4775
Reģ: 18.03.2012
Ir arī mūsdienīga dzeja, kas ir uzrakstīta kulturālā līmenī.

+++
man nepatiktu, ja manam bērnam skolā liktu lasīt šādu dzeju. Jau pietiekoši daudz lamuvārdu tiek lietots ikdienā - tādus vēl izmantojot kā mācību vielu, kāds no bērniem varētu padomāt, ka no skolotāja oficiāli saņemta atļauja tos lietot un tas nav nekas vulgārs. Varu saderēt, ka pēc tam visa klase vēl mēnešiem lietos to lamuvārdu savā starpā, citējot dzejas rindiņas.
01.10.2015 15:20 |
 
Reitings 2797
Reģ: 16.09.2013
''tā runā visur'', nav attaisnojums. Tas, ka bērni lieto šādu leksiku uz ielas un starpbrīžos, neattaisno lietošanu stundās.
Mums arī lika lasīt, meklēt mūsu laika dzejnieku dzeju, analizēt, bet paši meklējām grāmatas, dzejoļus un izvēlējāmies ko analizēt un par ko runāt.

Vēl pāris gadi atpakaļ tā pilnīgi noteikti nebija norma - lamuvārds katr teikuma galā, un ja skolā kāda skolotāja dzirdēja, varēja izteikt rājienu, ierakstīt piezīmi un tad vecāki jau domāja tālāk ko darīt... es esmu lasījusi gan klasiku, gan jaunos autorus, lai gan dzeja man vispār nesaista, un ir atrodami mūsdienīgi darbi arī bez ''matno vārdu'' popularizēšanas.

Tīri tā nerunājot par dziļo domu dzejolim, utt. Nu nevajag tam bērnam rādīt zaļo gaismu šāda vārdu krājuma lietošanai, jo arī viņš to sāks izmantot kā attaisnojumu, ka redz, tā tagad skaitās māksla. Nevajag jau tā lielajā visatļāutībā, vēl vairāk palaist vaļā tos bērnus.
01.10.2015 15:29 |
 

Pievieno savu komentāru

Nepieciešams reģistrēties vai autorizēties, lai pievienotu atbildi!
   
vairāk  >

Aptauja

 
Vai forumā publiski vajadzētu rādīt arī negatīvos vērtējumus (īkšķis uz leju) komentāriem?
  • Jā, jāredz arī negatīvie vērtējumi
  • Nē, lai paliek redzams tikai pozitīvais vērtējums
  • Nezinu, nav viedokļa
  • Cits